http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - 120_... از پست وُ میزی که تو را بی دین کند بهتر است!



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







 

 

 

 

 دوره گردی ، حمالی و لبو فروشی از پست وُ میزی که

 تو را بی دین کند بهتر است!

 


ما متولی جامعه نیستیم ما باید خودمان را درست کنیم / دوره گردی ، حمالی و لبو فروشی از پستی میزو قدرتی که تو را بی دین کند بهتر است قدرت نباید بر ما سوار شود / اسلام هیچگاه اجازه نداده تا منکری را به خاطر معروفی انجام دهیم/ آیا كفر بهتر از این اسلام نیست؟ / هركس با ما باشد را خوب می دانیم و هركس با ما نباشد بد است!/ امروز پول و تبلیغات و قدرتها بر دموكراسی حاكم شده-اند/ نباید در امور مردم تجسس كرد و به دین مردم شك كرد / مشكل این است كه ما دوا را به درد تبدیل می كنیم / یكی از خصوصیات بسیار مهم و درس آموز حضرت علامه طباطبایی تحمل قول مخالف بود/ احساس برتری نسبت به دیگران خوب نیست / متاسفانه ما به جای توجه به اخلاق دینی، سلیقه خود را بر دین تحمیل كرده ایم و بیشتر به ظاهر دین چسبیده ایم و از این ظاهر قصد دیگری داریم! نباید مردم را از دین ترساند/ حوادثی نظیر سقوط هواپیما نیاز به حسن تدبیر دارد. به خصوص تكرار این حوادث درست نیست و نشان از بی-تدبیری دارد و نباید بی-تدبیری خود را به پای مشیت الهی بگذاریم! خداوند به ما عقل و تدبیر داده تا از آن استفاده كنیم/ در جامعه علی رغم همه شعارهایی كه داده می شود به زنان ظلم می شود زنها هرچقدر هم كه بد باشند اما مظلومند
 

1- مسلمانی ما با اسلام واقعی خیلی تفاوت دارد یکی از معجزات اسلام اینست که ما با اعمال و رفتارمان تیشه برداشته و به ریشه آن می زنیم اما هنوز اسلام زنده است.
 

2- ما متولی جامعه نیستیم ما باید خودمان را درست کنیم
 

3- دوره گردی ، حمالی و لبو فروشی از پستی میزو قدرتی که تو را بی دین کند بهتر است قدرت نباید بر ما سوار شود
 

4- اسلام هیچگاه اجازه نداده تا منکری را به خاطر معروفی انجام دهیم یا منکری را برای ترک منکر دیگر انجام دهیم این مسئله غلط اندر غلط است
 

5- ما در كثرت گیر كرده ایم و غافلیم و به دستگاهی كه فیلم هستی را پخش می كند توجه نداریم . این جهان مظهر است و قرآن می فرماید این عالم سراسر آیه خدا است. سراسر عالم معجزه است. همه چیز آیات خدا است. شب و ستاره ها و كهكشان ها و ... حیوانات و ... ایات الهی هستند و اگر انسان به هوش باشد جز آیات خدا نمی بیند. تمام موجودات آیات الهی هستند. آیا برگ درخت معجزه نیست؟ ایا ژن آیات خدا نیست؟ عمیت عین لا تراك. كور است چشمی كه تو را نمی بیند. حیف است انسان در این عالم بیاید و همین جور غافل از این دنیا برود!
 

6- استغفار باعث می شود تا همه گناهان انسان بریزد و باید زیاد استغفار كنیم ولی متاسفانه ما مردم را از استغفار ترسانده ایم. استغفار سبك است و آسان و پرنتیجه! خیرالدعا الاستغفار .... انبیا و ائمه استغفار می گردند ولی متاسفانه استغفار از ما گرفته شده و از آن ترسیده ایم. توبه با استفغار متفاوت است. استفغار نوعی معذرت خواهی است و طبیعت انسان گناهكار است و انسان گناهكار می تواند با استغفار به خاطر گناهان خود از خداوند عذرخواهی كند و هیچ كریمی نیست كه اگر از او معذرت بخواهی تو را نبخشد. اگر كسی از ما انسانهای معمولی هم معذرت بخواهد او را می بخشیم چه برسد به خدای اكرم الاكرمین! استغفرالله یعنی هرچی بدی هست از من است آن را رفع و دفع كن و هرچه خوبی هست به من بده! و این كلید كار است و قبلا به استفغار توجه بیشتری می شد.
 

7- هر عبادتی خدایی نیست و ممكن است شیطانی باشد. ما خلق شده ایم برای بندگی خدا نه عبادت. عبادتی كه در آن بندگی نباشد عبادت نیست. خدمت به خلق بالاترین عبادت ها است. و عبادتهای ظاهری ملاك نیست. گاهی باید نماز اول وقت را برای كارهای دیگری به عقب انداخت ....
 

8- دعا منكر اسباب نیست. خلاف اسباب خلاف توحید است! چون خلاف امر الهی است و خداوند به استفاده از اسباب امر نموده است. بدون كاشت گندم برداشت نمی شود. خداوند فرموده كه باید درس بخوانی تا عالم شوی آیا می توان درس خواندن را به بهانه اینكه باباطاهر بدون درس خواندن و زیر آب رفتن عالم شد، رها كرد و منتظر عالم شدن بود؟ مسلما نه! هرچند این اتفاق میان بر به نظر می رسد ولی این اتفاق نیز بدون سبب نبوده است. باید اوامر الهی را گوش كرد و انتخاب را به دست خدا سپرد. ما بارها امتحان كرده ایم كه دعا كردن و یا خواندن حمد باعث شفا، تسكین دردها مثلا درد دندان می شود اما آیا درست است كه در مواقعی كه دارو و درمان و پزشك هست از آن استفاده نكرد؟ و اسباب را كنار گذاشت؟ مسلما خیر! باید به دكتر مراجعه كنیم اما شفا را از خدا بخواهیم! باید انتخاب را به دست خدا سپرد.
 

9- دعا آدابی دارد اما نباید فقط به آداب ظاهری اكتفا كرد و از حقیقت آن بازماند. مثلا قرآن بر سرگذاشتن یعنی به قرآن پناه آوردن و قرآن را قبول داشتن اما متاسفانه ما گاهی ظاهر قرآن بر سر می گذاریم ولی حقیقت آن است كه باطن قرآن را زیر پا گذاشته ام، چون غیبت می كنیم، تهمت می زنیم و حق مردم را رعایت نمی كنیم. متاسفانه ما همه چیز را بر خدا ترجیح می دهیم و معاذالله خدا را پوچ می دانیم در حالیكه غیر خدا پوچ است.
 

10- متاسفانه ما در نماز خیلی حواسمان پرت است. نماز اقامه است نه خواندن. آنهایی كه امام حسین(ع) را كشتند نیز نماز می خواندند. هیچ یك از ما در خواندن نماز به پای خوارج نمی رسیم. پیشانی آنها از نمازخواندن پینه بسته بود ولی بهترین كار را كشتن امیرالمؤمنین(ع) در شب قدر می دانستند. آیا كفر بهتر از این اسلام نیست؟
 

11- كجا است خدا در زندگی ما؟ آیا ما لااله الا الله را باور كرده ایم؟ ما یك عمر با نام الله در خدمت شیطان بوده ایم! با خدا بودن به حرف و لفظ و نماز خواندن و الله الله گفتن و ... نیست. و ما كه روحانی هستیم از همه بیچاره تریم! ما زیاد گول می خوریم و به ظاهر توجه داریم. مثلا فلان مجلس حال خوبی داشت و چند نفر غش كردند! و ما هم خیلی گریه كردیم. اینها اسلام نیست. اینها دین نیست. به جای شور باید به شعور توجه كرد. شور تنها مشكلی را حل نمی كند.
 

12- اسلام می گوید اگر زبانت را حفظ كردی به همه دین عمل كرده ای! به خصوص در روزگار ما كار خیلی سخت شده و باید به خدا پناه ببریم و از خدا استمداد كنیم. خدایا به تو پناه می بریم به خاطر اینكه پیوند با عقل و شرع نداریم ولی اعمال ظاهری فراوان داریم و این منشاء مشكلات ما است. باید به میزان توجه كرد. میزان عقل است و تفكر و اخلاق نه خود. متاسفانه ما اینطور هستیم كه هركس با ما باشد را خوب می دانیم و هركس با ما نباشد بد است!
 

13- شناخت حجت الهی نورانیت خاص خود را می خواهد. شناخت خدا باعث شناخت رسول و شناخت رسول باعث شناخت حجت خدا می شود. معرفت حجت الهی به دیدار ظاهری نیست و باید به حقیقت امام توجه و توسل پیدا كرد هر چند دیدار ظاهری توفیقی است كه اگر خدا بخواهد بدست می آید.
 

14- واقعیت دموكراسی در دنیای كنونی غیر از این است. پول و تبلیغات و قدرتها بر دموكراسی حاكم شده-اند و مشكل با دموكراسی حل نشده است. باید بین مشروعیت قانونی و حقانیت تفاوتهایی قایل شد. مسئله مهم اداره جامعه توسط اندیشمندان است و بزرگان ممكلت(اداره كنندگان) در جامعه بسیار مؤثرند و می توانند مردم را به سمت هدایت و یا عكس آن سوق دهند. تشویق خوبان توسط اداره كنندگان جامعه باعث ترویج خوبی ها میشود و برعكس! مدیر بی لیاقت فاضل نیست و فضیلت نیست كه مدیریتها توسط افراد ظاهرالصلاح كه توانایی اداره كردن ندارند اشغال شود. مسئله مهم وجدان كاری است. باید كارها توسط اهلش انجام شود و نباید در امور مردم تجسس كرد و به دین مردم شك كرد.
 

15- فضاها متفاوت است و در حال حاضر فضای معنوی وجود ندارد و در حال حاضر انسانهای بزرگ معنوی كمتر ساخته می-شوند.
 

16- هركه را از بهر كاری ساختند. یك فیزیكدان كه قصد خدمت داشته باشد از یك فقیه فاسد ارزشمندتر است. در اینجا اهداف مهم است. هركس از استعداد خودش خوب استفاده كند سلمان زمان است. اما در شرایط مساوی هر علم ارزش خودش را دارد و باید بین عالم و قصد او و خود علم تفاوت قایل شد. باید به این نكته توجه كرد كه یك دانشمند علم فیزیك هم می­تواند به توحید توجه كند و اصل، آن چیزی است كه به آخرت می-پردازد و این علوم باید در خدمت آخرت باشد نه دنیا!
 

17- هر كس را كه بر خلاف علم و واضحات علما حرفی بزند را باید به دیوار زد! استاد داشتن خوب است، بدون استاد بودن مشكل است اما پیدا كردن استاد خوب مشكل است. ملاك كشف و كرامات ظاهری و غیب گویی نیست و كوچكترین انحراف از شرع جایز نیست. دین اسلام دین عقل است. هیچ كس جز چهارده معصوم مطلق نیست. حرف خلاف علم و عقل از هركس صادر شود قابل اتباع نیست و باید مواظب بود و گول نخورد. ملاك انزوا، ظاهر و ... نیست! ملاك شغل یا حرفه هم نیست. در هر شرایطی می توان بسوی خدا رفت. به هر حال نباید دستورالعمل ها منجر به خروج فرد از حدود متعارف و طبیعی شود. مشكل این است كه ما دوا را به درد تبدیل می كنیم. وقتی برای ادعا و پزدادن و یا پول به منبر می رویم، متاسفانه ما دوا را به درد تبدیل می كنیم.
 

18- وضع مطلوب ما غیر از وضع موجود است. با وضع موجود باید ساخت و راضی بود ولی وضع مطلوب را خواست. می توان به مریض بودن راضی بود و برای شفا یافتن دعا كرد! البته افراد خاصی هستند كه اصلا دعا نمی كنند و در كلاس دیگری هستند. آنها از روی تواضع اصلا دعا نمی كنند، به جای دعا كردن، دنبال صیقلی كردن هستند و این به خاطر این است كه آنها با سر قدرآشنا هستند. اگر انسان تسلیم امر خدا باشد خداوند بهترین كارها را برای او می كند. اگر زن و فرزند شما به آنچه شما می گویی و می كنی راضی باشند، شما بهترین كارها را برای آنها نمی كنید؟! ما نیز عیال خدا هستیم. بهترین حالت بنده تسلیم است و خدا می داند با بنده ای كه تسلیم اوست چه كند. همه چیز به نفع بندة تسلیم تمام می شود!
 

19- یكی از خصوصیات بسیار مهم و درس­آموز حضرت علامه طباطبایی تحمل قول مخالف بود.
 

20- اگر انسان در درون خود به دنبال هدایت و سعادت و معرفت باشد حتی یك شعر و یك نكته از یك مرد الهی می-تواند او را به سعادت برساند. اما اگر شخصی به طالب حق و حقیقت نباشد حتی اگر صبح تا شب هم ملازم اولیای الهی باشد، هیچ تاثیر مثبتی نمی­گیرد و حتی ممكن است بدتر هم بشود! ملاك استفاده است!
 

21- احساس برتری نسبت به دیگران خوب نیست اما حركت در جهت بهترین شدن خوب است. خود را بزرگ دیدن باعث جلوگیری از پیشرفت می-شود. اصلا ما نمی-دانیم چه كسی نزد خدا برتر است، پس چطور خود را برتر از دیگران بدانیم؟! اگر خود را برتر از دیگران ندانیم، در جهت اصلاح خود اقدام میكنیم. البته باید به این نكته هم توجه كرد كه گاهی برای تربیت افراد متكبر باید با آنها طوری رفتار كرد كه به اشتباه خود پی-ببرند حتی گاهی نباید به این افراد سلام كرد چه برسد به تواضع! البته قصد تربیت نباید با احساس برتری نسبت به او باشد. چرا كه ما از آینده هیچ كس خبر نداریم. از كجا معلوم كه حتی یك فرد گناهكار كه علی الظاهر ما خود را از او برتر می-دانیم(بر فرض صحت این برتری كه نمی-شود تشخیص داد)، بعدا بهتر از ما نشود؟ ما در تاریخ خودمان هم دیده-ایم كه انسانها چه تغییرات عجیبی می-كنند!
 

22- شهید محراب حضرت آیت الله مدنی با آن عظمت در شب احیاء فرموده بودند: ای مردم اگر شما آمده اید از گناهان خود توبه كنید، من هم آمده ام از صوابهای خود توبه كنم!
 

23- متاسفانه ما به جای توجه به اخلاق دینی، سلیقه خود را بر دین تحمیل كرده ایم و بیشتر به ظاهر دین چسبیده ایم و از این ظاهر قصد دیگری داریم! نباید مردم را از دین ترساند.
 

24- حوادثی نظیر سقوط هواپیما نیاز به حسن تدبیر دارد. به خصوص تكرار این حوادث درست نیست و نشان از بی-تدبیری دارد و نباید بی­تدبیری خود را به پای مشیت الهی بگذاریم! خداوند به ما عقل و تدبیر داده تا از آن استفاده كنیم. باید صداقت و حسن نیت داشته باشیم!
 

25- اصل ذكر به دل است و به زبان نیست. ورد بر زبان جاری می شود. اگر وردی به زبان جاری شود و در دل یاد نباشد فایده ای ندارد. و منظور از "ذكرا كثیر"ا . یاد در دل است! آنچیزی كه حد ندارد، یاد دل است. اما ورد محدود است و انسان را خسته می كند و این خطرناك است و حتی ممكن است كار را به جنون بكشاند. حتی نماز اگر باعث خستگی شود درست نیست! حتی بی حساب و زیاد درس خواندن هم درست نیست!... در اینجا باید به ادبار و اقبال توجه كرد. اما ما متاسفانه تنبلی خود را با این حرفها توجیه می كنیم. جدای از واجبات كه ترك آن هیچ توجیهی ندارد! انسان باید در مستحبات تعمل كند یعنی خود را به عمل بزند، تا دل اقبال كند و شوق تحریك شود. مثلا چه اشكال دارد انسان قرآن را بازكند و به آن نگاه كند! شاید وقتی یك آیه خوانده شد، دل اقبال می كند و ادامه پیدا كرد تا یك جزء! نباید تنبلی كرد ولی اگر در حین خواندن خستگی پیش آمد باید استراحت كرد ... پس در مستجبات اقبال و ادبار شرط است.
 

26- دین اسلام دین سختی نیست و نباید به خاطر ظاهر دین ، مردم را به زحمت انداخت تا از اصل دین بیزار شوند. تكلیف به اندازه توان و وسعت است!
 

27- توسل هم به ظاهر نیست. خیلی­ها پنجاه سال خود را به ضریح ائمه می­بندند اما اتفاقی برایشان نمی­افتد! عمده مطلب سنخیت است. سنخیت باشد اصل مسئله حل شده و توسل ظاهری خیلی مهم نیست نه اینكه درست نباشد. خوب هم هست. به هر حال خداوند دست عده­ای را بازگذاشته است ...
 

28- زنها هرچقدر هم كه بد باشند اما مظلومند. این كه گفته اند زن دنده كج است حرف بدی نیست! یعنی شما باید با او بسازی و نباید طوری رفتار كنی تا بشكند. شما باید مروت داشته باشی. آن بنده خدا به اندازه كافی جور شما را می كشد. در جامعه هم علی رغم همه شعارهایی كه داده می شود به زنان ظلم می شود. آخرین كلام پیامبر هم این بود كه النساء النساء . تشخیص رضای خدا در این موضوع با این اصل است كه خداوند در اینجا از ما خشونت نخواسته است. نباید در خانه خشونت باشد. صلابت با خشونت فرق می كند. اگر صلابت و لینت با هم باشد امكان سوء استفاده هم گرفته می شود. افراط و تفریط در این موضوع از یك طرف ممكن است موجب سوء استفاده و از طرفی دیگر ممكن است باعث زبونی و عقده حقارت شود. از طرفی برای ما انسانهای عادی انتظار این نیست كه بیش از حد توان تحمل كنیم و البته به همین سادگی ها هم نباید اجازه داد كار به جدایی و طلاق بكشد. تحمل بعضی از بزرگان در این موارد مثال زدنی است! سیر انسان در همه چیز باید معتدل باشد و هنگامی كه امتحاناتی پیش آمد مواظبت نمود و ...


عنوان اصلی : «
آیت الله امجد: ما خلق شده ایم برای بندگی خدا نه عبادت»

مـرجـع  

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :