http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - 136_ از مصلای صدها میلیارد تومانی تهران تا مسجد شیخ زاید ابوظبی



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)









 از مصلای صدها میلیارد تومانی تهران تا مسجد شیخ زاید ابوظبی

 


مقایسه ساخت یك پروژه ملی در ایران و یك شیخ نشین + تصاویر
این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و به حدی بزرگ و شكوهمند و زیباست كه یكی از نقاط دیدنی امارات به شمار می‌آید. وسیع ترین صحن در میان مساجد جهان،بزرگترین قبه در جهان،بزرگترین فرش دستبافت جهان(بافته شده توسط ایرانی ها)،بزرگترین لوستر جهان و برترین نورپردازی سال 2009 جهان از جمله ویژگی های خاص این مسجد است.جالب این كه كار ساخت آن 9 سال بعد از مصلای تهران آغاز و سال 86 افتتاح شد.

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: خبری كه چند روز پیش بر روی خروجی خبرگزاری ها رفت و كمتر كسی بدان توجه كرد این بود:

"معاون وزیر مسكن وشهرسازی با اشاره اعتبارات مورد نیاز پروژه مصلای تهران اعلام كرد: برای تكمیل فاز اول نیاز به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار است و و برای فاز دوم هم احتمالا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید تامین شود.
وی افزود:در ۵ سال گذشته كه این پروژه در اختیار وزارت مسكن است 170 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن جذب شده است."


بدین ترتیب مصلای تهران كه كار آن با دستور امام راحل(ره) در 23 آبان 67 آغاز شده ، برغم گذشت 23 سال ، هنوز بنایی نیمه كاره و منتظر بودجه های كلان صدها میلیارد تومانی است!

در این باره نكاتی چند قابل ذكر است:

1
- كار احداث مصلای تهران ، از سال 67 آغاز شد و هنوز ادامه دارد! این در حالی است كه 9 سال بعد از آغاز كار احداث مصلای تهران ، در سال 1376 كلنگ احداث مسجد "شیخ زاید" در پایتخت امارات متحده عربی بر زمین زده شد و در سال 1386 افتتاح شد.

این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و به حدی بزرگ و شكوهمند و زیباست كه یكی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید و حتی گردشگران غیرمسلمان نیز از آن - كه بعضاً یكی از عجایب هفتگانه جدید عالم توصیف شده است - بازدید می كنند. وسیع ترین صحن در میان مساجد جهان ، بزرگترین قبه در جهان ، بزرگترین فرش دستبافت جهان(بافته شده توسط ایرانی ها) ، بزرگترین لوستر جهان و برترین نورپردازی سال 2009 جهان از جمله ویژگی های خاص این مسجد است.

واقعاً شرم آور است كه كشور كوچك امارات كه هرگز به اندازه ما ادعای مسلمانی هم ندارد ، ظرف 10 سال ، سومین مسجد بزرگ جهان (بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی"ص") را با ویژگی هایی كاملاً منحصر به فرد بسازد و ما بعد از 23 سال ، هنوز بشنویم كه مسوولانمان بگویند 850 میلیاد تومان می خواهیم تا ظرف 5 سال آینده مصلی را تمام كنیم و خدا می داند كه در پایان سال پنجم ، چقدر پول خواهند خواست و پایان كار را به چه زمانی حواله خواهند داد؟!

توجه كنید كه تكنولوژی و مصالح به كار رفته در ساخت مصلای تهران ، هیچ كدام مشمول تحریم ها نیستند تا بتوان
گناه را به گردن این موضوع انداخت!

بودجه هم كه كم اختصاص نداده اند و آن طور كه معاون وزیر مسكن گفته ، فقط در 5 سال اخیر ، 170 میلیارد تومان بودجه جذب این پروژه شده است و خدا می داند در 18 سال قبل از آن ، چقدر بودجه بدان اختصاص یافته است.

تنها مساله ای كه می ماند ، عامل مدیریتی است كه تفاوت مدیریت اماراتی با ایرانی را مشخص می كند و چه تلخ است ، مقایسه این دو مدیریت و نتیجه اش!

2 - صحبت از هزینه ساخت شد ، بد نیست نگاهی هم به هزینه تمام شده مسجد شیخ زاید ابوظبی بیندازیم. این مسجد عظیم ، با مساحت412 هزار متر مربع ، به ارزش پولی امروز ، 700 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است اما مصلای امام تهران ، با حدود 600 هزار متر مربع مساحت ، فقط برای 5 سال آینده اش 850 میلیارد تومان دیگر می خواهد و این ، جدای از صدها میلیارد تومانی است كه تا كنون برای این پروژه هزینه شده است.

نكته قابل توجه این جاست كه در ساخت مسجد شیخ زاید ، دهها شركت بین المللی با هزینه های بالا كار كرده اند ولی در ساخت مصلای تهران ، حتی از سربازانی كه به طور موظف خدمت می كنند ، در همه رده ها از كارگری تا مهندسی استفاده شده است كه قاعدتاً باید هزینه ها بسیار پایین تر می بود!

3
- قرار بود مصلای تهران ، به حدی ساده ساخته شود كه یادآور مساجد صدر اسلام باشد. این دستوری بود كه امام راحل (ره)در نامه خود برای ساخت مصلی بدان تصریح كرده بودند؛ بخوانید: "ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمانهاى مساجد اسلام امریكایى جلوگیرى شود." (صحیفه امام، ج‏21، ص 188)

حال باید پرسید آیا واقعاً سادگی صدر اسلام در این مصلای چند صد میلیارد تومانی رعایت شده است و آیا وقتی كسی وارد شبستان این مصلی می شود ، واقعاً به یاد مسجد النبی(ص)صدر اسلام می افتد؟
جالب اینجاست كه چندی پیش یكی از مسوولان احداث مصلی مدعی شده بود كه این محل در نهایت سادگی احداث می شود و كسی هم نپرسید كه اگر ساخت این بنای ساده(!) بیش از هزار میلیارد تومان هزینه دارد و دهها سال زمان می برد ، اگر می خواستید ساده نسازید ، چند قرن زمان و چند هزار میلیارد تومان پول می خواستید؟
این چه مصلای ساده ای است كه از مسجد پر زرق و برق شیخ زاید ابوظبی هم بیشتر خرجش شده است و هنوز كه هنوز است ، كار ساختش ادامه دارد؟!

4 - گذشته از همه این ها ، شبستان مصلی كه آماده پذیرش نمازگزاران است ، چرا به روی نمازگزاران باز نمی شود و مسوولان مدام آن را غرفه بندی می كنند و بسان یك شركت تجاری ، به نمایشگاه های مختلف اجاره می دهند و پول می گیرند؟ از كتاب گرفته تا نرم افزار و از مطبوعات گرفته تا لباس و ماهی و میگو! ؛ "اگر می خواستید نمایشگاه بسازید چرا نامش را مصلی گذاشته اید؟!"

این در حالی است كه نمازگزاران، هر جمعه در محوطه باز دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن در سرمای زمستان و گرمای تابستان، نماز بپا می دارند و علاوه بر این كه خود در رنج هستند ، ناگزیر هر هفته محدودیت های ترافیكی هم در آن محدوده اجرا می شود.

سخن در باب مصلای تهران فراوان است اما مطلب را به این جمله ختم می كنیم كه مصلای ناتمام تهران در آن هم در مركز شهر ، به نمادی از بی كفایتی مسوولانی تبدیل شده است كه حتی ساختن یك مسجد را هم دهها سال طول می دهند!
 

مـرجـع  

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :