http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - ادامـــه-ی : سیدعلی خمینی : دوری از مردم و عوام زدگی ، دولبه قیچی برای روحانیت ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







 

 

 

سیدعلی خمینی : 

 

دوری از مردم و عوام زدگی ، دولبه قیچی برای روحانیت ...

 

 

 


امام از ابتدا نگاهشان این بود كه روشنفكران بیایند، حرفشان را بزنند، ما مگر نمی گوییم مبانی ما درست است، آنها هرچه بگویید ما هم جواب می دهیم، این تصریح امام است. متاسفانه برخی رسانه ها حرف امام را تحریف كرده اند كه امام گفته است آنها تا وقتی می توانند حرفشان را بزنند كه ما بتوانیم جوابشان را بدهیم كه صدرصد غلط است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نوه گرامی امام راحل درهمایش منشور روحانیت با عنوان "روحانیت، نگرش ها و نگارش ها" گفت: "ما نباید دراجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده كنیم ودرگذشته بمانیم."

به گزارش جماران حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی در این همایش كه صبح روز دوشنبه درمحل نمایندگی موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) درقم برگزار شد، به تشریح شش "انحراف دوگانه در مواجهه صراط مستقیم" پیش روی جریان روحانیت پرداخت.

وی با تاكید براینكه مواردی را كه احصا كرده در منشور روحانیت امام آمده و جزو دغدغه های ایشان بوده است تصریح كرد: "دوری ازصراط مستقیم در مواجهه با انحراف دوگانه دوری از مردم و عوام زدگی نخستین انحراف درجریان روحانیت است."

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی خطاب به شركت كنندگان، علما و روحانیون حاضر درهمایش گفت: "صراط مستقیم روحانیت در لبه ای حركت می كند كه در یك طرف انحراف دوری از مردم قرار دارد و طرف دیگر نیز به عوام زدگی می انجامد و این دو لبه یك قیچی هستند كه به روحانیت هجمه آورده است. از یك سو دنیازدگی قرار دارد كه حضرت امام نیز از آن با عنوان آخوند درباری یاد كردند و طرف دیگر زهد و عزلت نشینی و گوشه گیری بسیار زیاد كه عده ای گمان می كردند و می كنند باید از تمام تعلقات دنیوی حتی مواجهه با مردم فاصله گرفت."
وی با تاكید بر اینكه این دو عامل موجب دوری از مردم می گردد اظهار داشت: "حضرت امام دردوران حضورشان درحوزه علمیه قم با هر دوی این شیوه مواجه بودند درحالی كه چنین شخصی نمی تواند روحانی مقبولی باشد. روحانی و روحانیت باید در دل اجتماع باشد و با مردم ارتباط داشته باشد. از طرف دیگر، عوام زدگی نیز انحراف دیگری است كه درمیان معاصرین، شهید مطهری نسبت به این مطلب دغدغه جدی داشتند."
نوه گرامی امام راحل در عین حال خاطرنشان كرد: "حضور در اجتماع نباید به این معنا باشد كه روحانیت حرفهای عوامانه بزند، تا مردم راجذب كند .فلسفه تشكیل روحانیت این بوده است كه مردم را هدایت و رهبری فرهنگی كند، اینها هستند كه رفته اند و از منابع حقیقی و حقیقت منابع مطالب را استخراج كرده اند و باید آن را به مردم آموزش دهند و پشتوانه فرهنگی مردم باشند."
وی افزود: "اما بسیاری هستند كه دچار عوام زدگی می شوند احساس می كنند اگر حرفی را بزنند و عوام الناس خوشش نیاید، مقبولیت او در میان عوام پایین می آید. پس حقایق را نمی گویند و به جای اینكه با سنت های غلط اجتماعی مقابله كنند به خاطر پسند مردم سكوت می كنند. این همان عوام زدگی روحانیت است."
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی تنها راه مقابله با این آفت را تهذیب دانست و گفت: "عالم دینی وقتی چیزی را درست فهمید، نباید كاری به نظر مردم داشته باشد كه آنها خوششان بیاید یا نیاید بلكه او باید با خدا معامله كند. اتفاقا براساس متون دینی ما آنچه باعث محبوبیت میان مردم می شود اخلاص و قدم برداشتن در راه خداست، این افراد به خاطر محبوبیت دست از اخلاص شان بر می دارند. قدم برداشتن در راه خدا شیوه ای بود كه در سراسر زندگی پربركت امام وجود داشت. ابوی ما می فرمود حضرت امام آب هم دست فرزندشان می دادند با قصد قربت بود."
وی همچنین گفت: "امام كاری نداشتند كه اكثر مراجع شطرنج را حرام می دانستند و بسیاری بودند كه حرام نمی دانستند اما اعلام نمی كردند، اما ایشان اعلام می كند و دیدیم كه مورد هجمه قشر سنتی حوزه هم قرارگفت."
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی با اشاره به صراط مستقیم روحانیت و مواجهه با انحرافات دوگانه،عدم استفاده نابه جا ازدستاوردهای تمدن و تشریفات و تجمل گرایی را یكی دیگر از انحرافات ذكر كرد و گفت: "روحانیت درطول تاریخ بویژه در دوران معاصر با این انحراف مواجه بوده، روحانیت هیچگاه داعیه دنیاسازی و مظاهر تمدن سازی نداشته است؛ بوده اند كسانی كه در علوم نو وارد شده اند اما روحانیت داعیه ای نداشته است. لذا درمواجهه با دستاوردهای تمدن دو راه درمقابل صراط مستقیم روبرو شده اند."
وی گفت: "راه اول این بوده كه اساسا اینها را نفی كرده اند ، مثلا راه تبلیغ فرهنگی را فقط و فقط منبر می دانند درحالی كه منبر و مواجهه رو در رو با مردم بسیار مهم و تاثیر گذار است ولی روش های تبلیغی منحصر دراین شیوه نیست. درمقابل نیز برخی مظاهر تمدن را دراین می دانند كه ساختمان ها ی شیك و بلند مرتبه بسازند و موسسات آنچنانی با امكانات فوق العاده و تشریفات و تجملات گوناگون داشته باشند. كه دراین صورت از آن روح حوزوی و به تعبیر حضرت امام منش صاحب جواهر وشیخ انصاری و هدف اصلی حوزه دور خواهیم شد."
نوه گرامی امام راحل در ادامه گفت: "مورد دیگر صراط مستقیم در مواجهه با انحراف دوگانه عدم توجه به عنصر زمان و مكان دراجتهاد و عدم توجه به اصول مسلم اجتهاد و منابع است. روحانیت دراین مساله با دو مسیر انحرافی روبرو است. حضرت امام به صراحت گفته اند كه عنصر زمان و مكان در اجتهاد تاثیر می گذارد."
وی با انتقاد از اینكه تحقیق و بحث زیادی درخصوص تاثیر عنصر زمان و مكان در اجتهاد صورت نگرفته است گفت: "البته دقت بفرمایید امام نمی فرمایند درموضوعات تاثیر می گذارد، چون تاثیر درموضوع از ابتدا مطرح بوده است و چیز جدیدی نیست بلكه می گویند در اجتهاد اثر می گذارد."
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی با اشاره به اینكه ما در دنیای متفاوتی زندگی می كنیم كه لحظه به لحظه درحال تغییر است اما اینكه شیعه مانده و پویایی خود را حفظ كرده به علت همین اجتهاد است گفت :" ما نباید دراجتهاد بر حرف گذشتگان بسنده كنیم و درگذشته بمانیم."
وی اظهار داشت: "درطرف دیگرمی بینیم بدون توجه به منابع اصیل كه حضرت امام به فقه جواهری تعبیر می كنند؛ مسیر غلطی طی می شود كه حالا اقتضای دنیا این است، پس ما هم به این سمت برویم و هرچه امروز دستاورد بشری است كامل قبول كنیم .این هم غلط است. ما باید با منابع اصیل خودمان اینها را بررسی كنیم."
فرزند مرحوم سید احمد خمینی درباره مواجهه با انحراف دوگانه "جدایی تهذیب به بهانه تحصیل" و "جدایی تحصیل به بهانه تهذیب" نیز گفت: "این آفت درحوزه ها بسیار بوده است؛ بویژه جدایی از تحصیل به بهانه تهذیب. من خود دیده ام كسانی را كه برای اینكه تهذیب نفس كنند. درس،بحث و تحصیل را كاملا كنار گذاشته اند درحالی كه هردو جنبه مهم بوده است."
وی گفت: "اگرروحانی مهذب نباشد، اثر تخریبی اش صدها برابر از كافر و ملحد بیشتر است و امروز این سوال جدی وجود دارد كه حوزه در راه تهذیب روحانیت چكاركرده است. تاكید می كنم اثر گذاری روحانیت درجامعه نیز بواسطه همین تهذیب بوده است و بسیاری از مشكلات امروز روحانیت از نبود این امرنشات می گیرد."
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی صراط مستقیم درمواجهه در انحرافات دوگانه جدایی از علم كلام به بهانه تفقه و جدایی تفقه به بهانه علم كلام موضوع بعدی دانست وگفت: "درتاریخ علم شیعه این دوگانگی وجود داشته است به حدی كه برخی فقهای نجف دردوره ای گفته اند كه اصلا علم كلام نخوانید. شاید مبانی علمی هم داشته باشند كسی كه فقه اصول بخواند و مجتهد شود راحت تر می تواند مبانی كلامی را از دل گزاره های دینی استخراج كند اما به هرحال به نظر می رسد ما نباید هریك از ین دو را كنار بنهیم. ما خیلی وقتها درمواجهه با شبهات كلامی چون بلد نیستیم جواب دهیم، رمی به ارتداد می كنیم. چون درسش را نخوانده ایم."
وی گفت :"امام از ابتدا نگاهشان این بود كه روشنفكران بیایند، حرفشان را بزنند، ما مگر نمی گوییم مبانی ما درست است، آنها هرچه بگویید ما هم جواب می دهیم، این تصریح امام است. متاسفانه برخی رسانه ها حرف امام را تحریف كرده اند كه امام گفته است آنها تا وقتی می توانند حرفشان را بزنند كه ما بتوانیم جوابشان را بدهیم كه صدرصد غلط است."
حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی گفت: "آخرین مساله، صراط مستقیم در مواجهه با انحراف دوگانه گوشه گیری مطلق و عدم دخالت درسیاست و یا دخالت دركوچكترین مسایل مردم است و این هم مطلب بسیار مهمی است. روحانیت نباید از جامعه دور باشد و نباید هم به قدری غوطه ور شود كه در كوچكترین مسایل مردم نیز دخالت كند و خودش را دارای حق بداند."
گزارش های تكمیلی ازسخنان آیت الله العظمی گرامی و حجت الاسلام و المسلمین موسوی مسول نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم نیز منتشر خواهد شد .
 

    مرجع  

 

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :