http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - متن کامل : فحاشی‌هایی با نیت قربة الی الله! ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







 

 

 

 

 

فحاشی‌هایی با نیت قربة الی الله! ...

 

 

معروف است كه پیش از این «حاجی بازاری‌های متشرع» قبل از شروع به كسب و كار و تجارت یك دوره «مكاسب» می‌خواندند. مكاسب نام كتاب مفصلی است كه در سطوح عالی حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود و احكام كسب و كار در آن با نكته بینی‌های بسیار دقیق مورد موشكافی قرار گرفته است. «مكاسب خوانی» بازاری‌ها بی‌علت نبود و ریشه در یك تفكر اصیل مذهبی داشت. آموزه‌ای كه به زبان روایی از امام علی نیز چنین نقل شده است كه: «یا معشرالتجاره، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر، الفقه ثم المتجر؛‌ای جماعت تاجران! نخست احكام [داد وستد را بیاموزید] سپس تجارت، نخست احكام سپس تجارت؛ نخست احكام سپس تجارت». و یا همچنین باز از ایشان روایت شده است: «من اتجر بغیر علم فقد ارتطم فی الربا ثم ارتطم؛ كسی كه بدون علم تجارت كند، در ربا فرو رود و بیشتر فرو می‌رود».
قدیمی‌ها همانطور كه حتی برای تجارت، خود را نیازمند یادگیری مكاسب می‌دیدند تا در باتلاق ربا و دیگر محرمات الهی فرو نروند به طریق اولی برای سیاست هم خود را مقید به اخلاق و ادب می‌كردند. اگر گفته می شود كه «سیاست ما عین دیانت ماست»، در جامعه دینی وجوب پاكی برای همه در هر دو عرصه به یك میزان مورد انتظار است.
فحاشی‌هایی قربة الی الله و چند نكته!
* اخیرا فیلمی كوتاه در اینترنت منتشر شد كه می‌تواند مشتی باشد از نمونه خروارها بی‌اخلاقی كه این روزهای جامعه سیاست زده ما را در بر گرفته است. در این فیلم كه با تلفن همراه گرفته شده بود دختر آقای هاشمی رفسنجانی دیده می‌شود كه از سوی افرادی كه گویا «دغدغه»‌های مذهبی و سیاسی دارند - گو اینكه قرار است هر دو نیز یكی باشند- مورد هجوم و هتاكی واقع می‌شود. در این فیلم به فائزه هاشمی نسبتی داده می‌شود كه اگر گوینده متوجه منظور سخن خود بوده باشد علاوه بر انجام یك حرام شرعی كه حق الناس است، از لحاظ شرعی هم مستوجب حد (مجازاتی كه در شرع میزان معین آن مشخص باشد) می‌شود. حال اگر تنها مانند یك فحش بدون نیت غرض واقعی آن را گفته باشد مستوجب تعزیر (مجازاتی كه میزان آن كمتر از حد بوده و به دست حاكم شرع می‌باشد) است.
* اگر افراد حمله كننده به فائزه هاشمی - اینجا هیچ اهمیتی ندارد كه دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری باشد و یا دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام- كه احتمالا با نیت قربة الی الله! نیز فحاشی كردند قبل از اقدام خود مانند‌‌ همان بازاری‌های قدیمی به احكام كاری كه انجام می‌دهند آگاه بودند بی‌شك دست به این اقدام نمی‌زدند.
* جدای از احكام شرعی كه وظیقه ذاتی آن تبیین حداقل‌های رفتارهای شخصی و اجتماعی است‌ای كاش كمی آزادگی و جوانمردی در بین این گروه بود تا به یك زن بی‌دفاع این گونه حمله و فحاشی نكنند. این آزادگی و جوانمردی‌‌ همان چیزی است كه بنا بر فرمایش امام حسین (ع) حتی افرادی كه دین هم ندارند می‌توانند به آن آراسته باشند.
* در تمام دنیا، احترام به «زن»‌ها نشانه‌ای از فرهنگ متعالی است و در مقابل هر چه این بی‌احترامی بیشتر شود بیانگر رذالت است. در فرهنگ اسلامی نیز زن به گل تشبیه شده است. علاوه بر آن «چادر» نمادی از حجب و حیایی زنان و دختران ایرانی است كه این امر وجوب عرفی- اخلاقی احترام به زنان چادری را بیشتر می‌سازد. عقیده و یا سابقه رفتاری سیاسی یك زن چادری توجیه قابل قبولی برای فحاشی به اوشناخته نمی‌شود.
* از سوی دیگر مجرم یا متهم بودن دختر، بی‌بصیرتی و یا اشتباهات پدر (هر كدام را چه بپذیریم و چه نپذیریم) نیز دال بر فحاشی و حمله به یك زن از سوی چند مرد خشن بی‌تقوا نمی‌تواند باشد.
در آخر اینكه....
راستش را بخواهید ماجرای خلخال كشیدن از پای زن یهودی و جمله معروف حضرت علی(ع) اجازه نداد در مقابل این ظلم و بی‌تقوایی چند خطی دست به قلم نشوم.
رضا مهدوی

   مرجع  

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :