http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - متن کامل : راه فراگیر شدن عدالت و دفع ظلم ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







 

شادروان آیت الله بهجت (ره)

 

_استاد محمود امجد :_

 

-راه فراگیر شدن عدالت و دفع ظلم_

 

_«نهادینه شدن انتقاد» در جامعه است_

 

بهتر است كه در مجالس عزاداری تقوی رعایت شود اما نباید افراد را با اتهام به بی تقوایی از مجالس طرد كرد. چه بسا ما مدعیان بی تقوی تر باشیم و آن جوانی كه اهل رعایت ظاهر نیست ولی در دستگاه اباعبدالله آمده است به تقوی نزدیكتر باشد. آقایان مخترم باید توجه كنیم كه:

گر حكم شود كه مست گیرند در شهر هرآنچه هست گیرند!

از اول تا آخر وضعمان خراب است و نباید دیگران را تخطئه نموده و همینطور از سرخود حكم صادر كنیم! به سه مطلب باید توجه كرد: اول محبت، دوم شیعه گری و سوم ولایت! اگر توده مردم با این محبتی كه به اهل بیت دارند از دنیا بروند، من قسم می خورم كه به بهشت می روند! منتها در اثر نداشتن تقوی و یا انجام ندادن وظایف این محبت ضایع می شود و چقدر حیف است كه این سرمایه از دست برود! و بهترین راه هدایت استفاده از این محبت است. در اینجا دو نوع فكر و دو دسته افراد وجود دارند: دسته اول آنهایی كه می گویند اول تقوی بعد محبت اهل بیت(ع) و بعد چیزهای دیگر! از آنها می پرسیم بیایند نشان دهید! كو تقوی؟! كجاست؟ باور كنید همه در این مورد ول معطلیم! دسته دوم هم كسانی كه می گویند بگو مولا! و بعد هرچه می خواهی بكن! اینها هم در اشتباهند! مگر می شود؟! هر دو راه غلط است! اما آنچه مسلم است با محبت می توان به هدایت رسید. مطلب بعدی شیعه گری است! شیعه كو؟ چه كسی ادعای شیعه بودن دارد؟ مگر می شود با عزاداری و نمازخواندن شیعه شد؟ من هیچ وقت تهمت شیعه به خودم نمی زنم!! شیعه كسی است كه اگر همه عالم را به او بدهند یا از او بگیرند برایش فرقی نكند! ما كجا و ادعای شیعه گی كجا؟! كو شیعه؟ ولایت هم كه اصل و اساس كارها است و ما از آن بهره ای نداریم! پس ادعا نداشته باشیم. دیگران را متهم نكنیم و خودمان را مبرا ندانیم! ما ممكن است در مرحله محبت باشیم! و لذا باید این را تقویت كنیم. به هركس با هر وضعیتی كه با محبت در عزای حسین شركت كرده احترام بگذاریم. این دستگاه برای همین است كه همه بیایند. همه! و چقدر انسانها به این واسطه هدایت شده اند ... از این محبت ها باید برای هدایت استفاده كرد. در این دستگاه می گویند كه هركس كه هستی بیا! هیچ كس را رد نمی كنند. دوای همه دردها در این مطلب وجود دارد!!

دو دسته روایت در این مباحث وجود دارد. دسته اول روایاتی كه در شرایط اجتماعی خاصی كه ادعای شیعه بودن بسیار سخت و پرهزینه بوده وارد شده و روایاتی كه در زمان تسلط شیعه وارد شده است. نگاه ائمه معصومین به مسئله برحسب موقعیت متفاوت بوده است و باید در بیان روایات همه ملاحظات را در نظر گرفت! باید جنبه های تربیتی را با توجه به شرایط جامعه در نظر گرفت. در حال حاضر بهترین تربیت این است كه مردم را با محبت اهل بیت(ع) بسازیم. این حسن و حسین گفتن ها را از مردم بگیرید دیگر هیچ چیز نمی ماند! من به حوزه ها هم گفته ام كه بیایید بین مردم و سینه بزنید تا سینه زنی گمراه نشود. ...

امر به معروف و نهی از منكر عزم ملی می خواهد و تنها وظیفه حوزه ، دانشگاه و ... نیست و هیچ كس نمی تواند از خود سلب مسئولیت كند و بی تفاوت باشد.

موضوع امر به معروف و نهی از منكر در بخش جهاد مطرح شده است و در صورتی كه ترك شود ظالم حاكم می شود لذا بخشی از امر به معروف و نهی از منكر باید از موضع قدرت و حكومت انجام شود.

به نقل از علی (ع) امر به معروف و نهی از منكر یكی از بالاتر درجات جهاد دانسته شده است و این اهمیت این فریضه را نشان می دهد.

دفع ظلم یا گسترش عدالت و ... راه فراگیر شدن آن « نهادینه شدن انتقاد» در جامعه است. این انتقاد نهادینه از یك طرف باعث جلوگیری نق و نق و از طرفی از بی تفاوتی جلوگیری می كند.

اگر عده ای خاص خود را متولی امر به معروف و نهی از منكر بدانند و تندروی كنند این خطر ... وجود دارد اما بیان شد كه اولا باید عزم ملی وجود داشته باشد. ثانیا تندوری به هیچ عنوان جایز نیست و باید مراتب این فریضه رعایت شود. برخوردها نیز نباید سلیقه ای باشد و باید شرایط آن وجود داشته باشد. سه شرط لازم برای امر به معروف و نهی از منكر عبارتند از: علم، تشخیص مصلحت و نفی مفسده. این كار سلیقه ای نیست وگرنه هرج و مرج می شود.

پیش شرطهایی برای امر به معروف و نهی از منكر در جامعه لازم است كه عبارتند از: مساوی بودن افراد، آزادی بیان و احتمال تاثیر. (توضیحات و مثالهای روشنگری در باره هر یك از این شرطها بیان شد.) و لذا امر به معروف و نهی از منكر در جامعه آزاد و آگاه مؤثر واقع می شود و اگر آزادی و آگاهی در جامعه ای وجود نداشته باشد باید این معروف(آزادی و آگاهی) را ترویج كرد و جامعه را از خفقان و جهالت نهی كرد.

امربه معروف و نهی از منكر وظیفه همه است و وظیفه اداره یا قشرخاصی نیست. تحقق این وظیفه نیاز به عزم ملی دارد. ابتدا باید تعلیم داد و سپس جلوگیری كرد. منتها كیفر بر عهده حكومت است و نباید هركس به این بهانه با كسی برخورد كرده یا آبروی افراد را ببرد و هرج و مرج ایجاد شود. نیاز به علم دارد و باید و احتمال تاثیر داشته و مفسده نداشته باشد. همه افراد جامعه باید اهمیت بدهند ...

اگر منظور از مسائل فردی همان مسائل شخصی است كه در خفا انجام می شود و ارتباط به دیگر مسائل ندارد دخالت جایز نیست. مثلا نباید دخالت كرد كه آیا این فرد نماز می خواند یا نمی خواند یا چرا در خفا سیگار می كشد اما اگر كسی از اقامه نماز دیگران جلوگیری كند باید او را نهی كرد یا سیگار كشیدن او به حال دیگران ضرر داشته باشد باید نهی كرد. نباید فضای تنفس افراد را آلوده كرد! سیگار كشیدن در فضای بسته و عمومی منكر است و باید از آن جلوگیری كرد. مردم حق دارند جلوی هرچیز كه حقوق آنها را ضایع می كند بگیرند. ... به عنوان مثال مردم در مورد آلودگی هوا به خصوص در تهران به عنوان یك منكر كه حق تنفس هوای سالم را از آنها سلب نموده به عنوان یك منكر، مسئول هستند و ضمن اینكه خودشان رعایت می كنند می توانند از مسؤلین بخواهند تا جلوی عوامل آلودگی هوا را بگیرد. مثلا بر كارخانجات ماشین سازی و ... نظارت كنند كه اینقدر بی رویه ماشین تولید نشود. در این مسئله شركت های تولید كننده سیگار در اولویت نیست! (لبخند استاد)

هزینه های آزادی بالا است و لذا نباید باعث ایجاد مفسده شود. البته اگر جلوگیری از آزادی باعث مفاسد شود از مصادیق منكر است. بحث آزادی مفصل است و لذا باید دقت كرد كه مثلا آزادی بیان به نهادینه شدن نقد منجر شود نه به نق و نق. نقد نهادینه با برخورد سلیقه ای و نق و نق فرق دارد.

چیزی قابل محبت است كه افول نداشته باشد و هر چیزی كه افول كند قابل محبت نیست

دنیای‌ ظلم‌ و جور و ستم‌ است‌. اگر آدم‌ از ناراحتی‌ وجود این‌همه‌ بی‌عدالتی‌ها دق‌ كند و بمیردجا دارد. به‌ خدا اگر منفجر بشوید حق‌ دارید. انسان‌ این‌ همه‌ ظلم‌ و جنایت‌ را ببیند و دست‌ به‌ روی‌ دست‌ بگذارد، مشكل‌ است‌. خدایا صاحب‌مان‌ را برسان‌! خدایا درست‌ است‌ بدیم‌، بنی‌اسرائیل‌هم‌ بد بودند، ولی‌ حضرت‌ موسی‌ به‌ فریادشان‌ رسید. همه‌ی‌ انبیاء منتظر حضرت‌ مهدی‌ بودند.خدایا فرجش‌ را برسان‌.أباصالح‌ التماس‌ دعا هركجا رفتی‌ یاد ما هم‌ باش‌نجف‌ رفتی‌، كاظمین‌ رفتی‌، كربلا رفتی‌ یاد ما هم‌ باش‌

به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من / چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا. حالا اگر کسی با ما مخالفت کند نانش را می بریم . هی بگیم علی علی . آقا نه ما باید بگوییم معاویه معاویه یزید . علی کجاست؟ علی قاتلش را سفارش می کند من کسی باهام مخالفت کند نانش را می برم. نان دادن هنر است یا نان بریدن .

در این کشور نه انتقاد است نق نق مردم هم زیاد است نق نق های مردم خطرناک است انتقاد نباشد برای کشور خطرناک است مردم فکر دارند شعور دارند نباید طوری بشود که در اتوبوس و این ور و آن ور نق بزنند انتقاد نکردن معاویه را می سازد و نق نق زدن ها علی را می کشد.

مرحله اول اخلاق اسلامی تهذیب نفس خود است. افراد ابتدا باید خودشان را بسازند و آتش را از خودشان دور كنند و سپس به تدبیر منزل و نزدیكان خود بپردازند و بعد از آن اداره و تدبیر جامعه و دور كردن آتش از جامعه است. انسان كامل كسی است كه این سه مرحله را طی كند. وظیفه حكومت اسلامی اداره جامعه و سوق دادن آنها بسوی توحید است و ... انبیاء از خود شروع كردند و پس از اصلاح خانواده خود به اصلاح جامعه می پرداختند. آنها بر اثر تهذیب نفس مانند خورشید می درخشیدند و هر كس مستعد بود از شعاع نور آنها هدایت می شد. ... روش آنها عملی بود نه حرفی! ... همه مشكلات بشر از این است كه بشر ساخته نشده است و ... تمام تكالیف الهی برای آن است كه بشر ساخته شود. انبیاء پیش از اینكه مأمور ساختن جامعه باشند مأمور ساختن خود بودند. انسان باید از خود شروع كند. اگر شما ساخته شوید جامعه ساخته می شود. اگر انسان ساخته شد همه چیز درست می شود! ...

من تا تربیت نشده باشم نمی توانم تربیت كنم. به عنوان مثال در منزل فرض كنید شما می خواهید مطالعه كنید و فرزند شما می خواهد تلویزیون تماشا كند و مزاحمت بین این دو كار ایجاد می شود. اگر شما به خاطر خودتان فرزند خود را از تماشای تلویزیون منع كنید، تهذیب نشده اید! و با زور و یا از روی ترس او را مجبور می كنید كه از حق خود صرف نظر كند آنگاه این بچه یا زبون بار می آید یا عصیانگر! حال اگر شما تهذیب شده بودید با ترجیح خواست او بر خودتان عملا او را تربیت می كردید و تهذیب شما در او نیز اثر می كرد. تربیت جامعه نیز همین است. اگر سودجو نباشیم جامعه تربیت می شود. بیشتر گرفتاریهای ما از سودجویی است و حاضریم به خاطر نام و نان به هر ذلتی تن بدهیم!

یك بام و دو هوا نمی شود. معروف معروف است. منتها جامعه باید معروف را به عنوان معروف بپذیرد. پذیرش معروف به صورتهای مختلفی نظیر قانون یا تبلیغ امكان پذیر است. تذكر وظیفه همه است اما جلوگیری عملی و كیفر وظیفه حكومت است. مردم حق اعتراض به حكومت دارند و این نوعی امربه معروف و نهی از منكر است و حكومت باید پاسخگو باشد. حكومت نوكر مردم است و باید حرف حق مردم را بپذیرد. حكومت اسلامی یعنی این و گرنه كه حكومت استبدادی می شود. دین اسلام دین حریت است و حكومت اسلامی حكومت حریت و آزادگی! در دین اسلام بین مردم و حكومت وظیفه متقابل وجود دارد. وظیفه مردم پاسداری از چنین حكومتی است. حرف بی جا و تضعیف حكومت اسلامی جایز نیست.

استاد دانشگاه اگر بخواهد برای حفظ موقعیت خود تن به ذلت بدهد جایز نیست. این استاد اگر برای حفظ عزت خود دست فروشی كند بهتر است از اینكه برای حفظ موقعیت خود تن به ذلت بدهد! سودجویی یعنی تن دادن به ذلت برای مسائل دنیوی و شخصی خود.

اگر روحانیت بر زی خود بماند مشكلات حل می شود. مسئله سیاست و دیانت باید عملا مورد توجه قرار گیرد نه اینكه از دین سوء استفاده شود.

حضرت آیت الله بهاءالدینی فرمودند: كسانی برای تبلیغ می روند و یا وارد جامعه می شوند سه دسته اند: دسته اول كسانی كه طمع دارند و برای استفاده از امكانات برای خودشان وارد جامعه می شوند. دسته دوم كسانی هستند كه وقتی مفاسد جامعه را می بیند كنار می كشند. دسته سوم كسانی هستند كه برای نجات انسانها وارد آتش می شوند. در آتش می سوزند اما نجات می دهند! مثل خورشید. مؤمن باید مثل خورشید باشد. بسوزد، گرمی بدهد و روشن كند!

حاصل عمرم سه سخن بیش نیست سوختم و سوختم و سوختم!

 مرجع   
 

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :