http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - امام خمینی : اینها می خواهند یک حکومت جدیدی به‌وجود بیاورند ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ یکشنبه 13 تیر 1389 توسط عـبــد عـا صـی
 

 

 امام خمینی :

 اینها می خواهند یک حکومت جدیدی به‌وجود بیاورند،

 حکومت عدل ... آقا بترسید از این‌ها.

 یک جانورهایی‌اند این‌ها! ...

 

 





 می‌گویند یک یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوءظن مرحوم آسید عبدالمجید، که یکی از علمای همدان بود، شده بود که این قضیه چیست. یکوقت خواسته بودش، گفته بود که تو مرا می‌شناسی؟ گفت: بله. گفت: من کی‌ام؟ گفت: شما آقای آسید عبدالمجید. گفت من از اولاد پیغمبرم؟ گفت: بله. تو کی؟ من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شده‌ام . گفته بود: نکته این که تو تازه مسلمان که همه پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملا و این چیزها، تو از من بیش‌تر مقدسی، این نکته این چیست ؟ من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده. یک قضیه‌ای بوده. می‌خواسته با صورت اسلامی کارش را بکند. تو یهودی‌ها این‌گونه کارها هست. * صحیفه امام خمینی، ج 8، صص 143-144.

علاوه بر گفتار فوق، امام خمینی در موارد دیگر نیز به پدیده «یهودیت مخفی» و پیوند آن با «بهائیت مخفی» توجه کرده و در این زمینه هشدار داده‌اند. برای مثال، حدود پنج ماه پیش از قتل حسنعلی منصور و صعود امیرعباس هویدا به صدارت، که به یک خانواده سرشناس بهائی تعلق داشت، درباره نفوذ صهیونیسم در ایران و پیشینه تروریسم بابی- بهائی و خطر نفوذ بهائیان مخفی در دستگاه‌های دولتی فرمودند:

«این عمال اسرائیل در ایران هر جا انگشت می‌گذاری می‌بینی که یکی از این‌هاست.
مراکز حساس، مراکز خطرناک، والله مراکز خطرناک برای تاج این آقا. ملتفت نیستند این‌ها. این‌ها آن‌ها بودند که در شمیران توطئه کردند ناصرالدین‌شاه را بکشند [و] مملکت ایران را قبضه کنند. شما تاریخ نگاه کنید. تاریخ که می‌دانید. در نیاوران توطئه کردند. در نیاوران چند نفر رفتند ناصرالدین‌شاه را ترور کنند و یک عده هم در تهران بودند که حکومت را قبضه کنند. اینها حکومت را از خودشان می‌دانند. این‌ها در کتاب‌های‌شان نوشته‌اند، در مقالات‌شان نوشته‌اند حکومت مال ماست، باید ما یک سلطنت جدیدی به‌وجود بیاوریم، یک حکومت جدیدی به‌وجود بیاوریم، حکومت عدل... آقا بترسید از این‌ها. یک جانورهایی‌اند این‌ها.» ** صحیفه نور، ج 1، ص 133.

از آنجا که کانون‌هایی منسجم و متنفذ در اینترنت و سایر رسانه‌ها، عامدانه و با هدف مهجور ماندن تحقیقاتم، تعریض‌های مرا به «یهودیان مخفی» و «بهائیان مخفی» تعرض به تمامی یهودیان و پیروان فرقه بهائی، به‌طور عام، جلوه می‌دهند و از این طریق می‌کوشند مرا فردی بنمایانند که یا عمیقاً دستخوش «توهّم توطئه» است یا دارای گرایش‌های به‌غایت متعصبانه ضد یهودی و ضد بهائی،
توضیح زیر را ضرور می‌دانم:

کسانی را دیده‌ام، مانند آقایان رجبعلی مزروعی (در محفلی دوستانه) یا احمد زیدآبادی (در نوشته‌هایش، به تلویح یا به تصریح)، که
گاه بدون خواندن حتی یک صفحه از کتاب «زرسالاران» مرا به «توهّم توطئه» متهم می‌کردند، و یهودیانی را دیده‌ام، مانند گوئل کوهن، دانشمند سرشناس یهودی ایرانی مقیم بریتانیا، و هارون (پرویز) یشایایی، رئیس پیشین انجمن کلیمیان ایران، که کتاب فوق را به دقت مطالعه کرده و در دیدار با من آن را محققانه خواندند. تنها ایراد دکتر گوئل کوهن بر کتاب، نام «زرسالاران یهودی» در عنوان آن بود که به‌زعم وی عدم بی‌طرفی را به ذهن متبادر می‌کند. یشایایی می‌گفت دختر دانشجویش کتاب را با علاقه به‌طور کامل خوانده است.

«یهودیت مخفی»، و به تبع آن «بهائیت مخفی»، عاملی بسیار مهم و مؤثر، و به همین میزان ناشناخته، در تحولات تاریخ معاصر ایران است که به‌کلی مسکوت مانده بود و به جدّ می‌کوشند این سکوت شکسته نشود. پس از انتشار پنج جلد از کتاب «زرسالاران» و رساله مهم «جُستارهایی از تاریخ بهائی‌گری در ایران» [1] که تنها بخشی از پژوهش سنگین بیست ساله من در این حوزه است، تلاش می‌کنند، یا از طریق «توطئه سکوت» یا اشاعه موهوماتی به‌ظاهر مشابه با سخنان من، این شناخت را به بیراهه برند.

در «زرسالاران» دقت در پرهیز از پیشداوری‌های تعصب‌آمیز مشهود است و، به دلیل پیش‌بینی این‌گونه تهاجم‌ها و برای پیشگیری از این‌گونه برداشت‌ها، در مقدمه آن توضیحات مفصل عرضه کرده‌ام. [2] در این کتاب به روشنی تفاوت تلقی خود را از «یهودیان» و تمایز ایشان با «یهودیان مخفی» و زرسالاران یهودی همبسته با استعمار جدید بیان کرده و برخی یهودیان نامدار را، چون والتر راتنو و امیل پرر و اسپینوزا، ستوده و جنبش روشنگری یهودی (هاسکالا) و «روشنگران یهودی» (ماسکیلیم)، چون موسی مندلسون، را با نگاه مثبت معرفی نموده‌ام. در مقاله «تأمّلی در مسئله بهائیت» [3] نیز دیدگاه خود را درباره تفاوت میان عامه بهائیان و «بهائیان مخفی» به وضوح عرضه کرده و حتی حرکت‌های مشکوک یا تعصب‌آمیز علیه بهائیان معمولی را افشا نموده‌‌ام. [4]

«یهودیت مخفی» Crypto- Judaism پدیده‌ای واقعی است نه موهوم. در منابع یهودی، از جمله در دانشنامه‌های مرجع یهودی چون «جوداییکا» و «دائرة‌المعارف یهود» [5]، این عنوان کاربرد رسمی گسترده دارد و در مدخل‌های مستقلی چون «یهودیان مخفی»، [6] «انوسیم»، [7] «مارانوها»، [8] «دونمه»، [9] «جدیدالاسلام‌های مشهد» [10] [11] [12] و غیره بدان پرداخته شده. یهودیان و غیر یهودیان در این زمینه صدها کتاب و مقاله نگاشته‌اند.

«یهودی مخفی» با آن یهودی که به راستی باور به دین خود را از دست داده، این باور را علنی کرده و از جامعه یهودی جدا یا طرد شده تفاوت دارد. جوداییکا این گروه را «مرتدین» می‌نامد، در مدخلی جدا از مدخل «یهودیان مخفی» با نام «ارتداد» Apostasy به ایشان می‌پردازد،*** و میان آنان با «یهودیان مخفی» تفاوت قائل است. «دائرة‌المعارف یهود» «یهودیان مخفی» را چنین معرفی می‌کند:
«یهودیانی که خود را پیرو دین دیگر معرفی می‌کنند ولی در خانه‌های خود در خفا مناسک یهودی را به جا می‌آورند.» [13]

یکی از سرشناس‌ترین نمونه‌های «یهودیان مخفی» دکتر هکتور نانز، پزشک مخصوص الیزابت اوّل، است و نمونه‌های سرشناس «مرتدین» یهودی آبنر برغشی و اسپینوزا. آبنر در اوائل سده چهاردهم میلادی در کاستیل (اسپانیا) واقعاً به مسیحیت گروید، اسپینوزا، که اعقابش «یهودی مخفی» بودند، [14] در هلند سده هفدهم واقعاً از یهودیت گسست ولی دین دیگری برنگزید.

سرشناس‌ترین فرقه «یهودی مخفی» در جهان اسلام «دونمه»‌ نام دارد. دونمه، به معنی «برگشته» و «جدیدالاسلام»، به گروهی از یهودیان ساکن عثمانی اطلاق می‌شود که در سده هفدهم میلادی، به پیروی از شابتای زوی، یهودی که خود را مسیح موعود یهودیان معرفی می‌کرد، و ناتان غزه‌ای، یهودی دیگر که در مقام مدعی «پیامبری» کردار شابتای را توجیه می‌نمود، توده‎ وار به اسلام گرویدند. اینان در طول دو سده نظام عثمانی را گام به گام از «درون» تسخیر کردند و سرانجام آن را منهدم نمودند. «جوداییکا» نهان‌پیشگی دونمه‌ها را چنین توصیف کرده است:

دونمه‌ها در ظاهر خود را مسلمان می‌خواندند و به شدت مقید به انجام ظواهر اسلامی بودند. نخستین گروه دونمه‌ها در حوالی سال 1690 به زیارت مکه رفتند. معهذا، آنان "یهودیان مخفی" بودند و به شکل پنهان مناسک خود را، که آمیزه‌ای از مناسک سنتی یهودی و آداب جدید است، انجام می‌دادند. در زمان جنگ اوّل جهانی، تعداد آن‌ها 10 الی 15 هزار نفر تخمین زده می‌شد. دونمه‌ها نوشته‌های خود را بر روی کاغذهای بسیار کوچک می‌نگاشتند که به راحتی قابل مخفی کردن بود. دونمه‌ها چنان ماهرانه موفق به پنهان کردن مسائل درونی خود بودند که تنها منبع شناخت ایشان شایعاتی بود که در بیرون از آنان در پیرامون‌شان وجود داشت. ****

تأکید می‌کنم که این فرقه بیش از دو سده در عثمانی فعالیت پنهان کرد، در مراکز مهم قدرت عثمانی نفوذ نمود و تلاش این فرقه سهم بزرگ در فروپاشی عثمانی داشت. تحقیقات من در این زمینه در جلدهای بعدی «زرسالاران» منتشر خواهد شد.

فرقه دونمه تنها به عثمانی محدود نبود. یعقوب فرانک شاخه‌ای از آن را در شرق اروپا بنا نهاد که، چون دونمه‌های عثمانی، مناسک پنهان جنسی از آداب درونی‌شان بود. این فرقه «فرانکیست» نام گرفت و حتی به درون جامعه کشیشان مسیحی و اشرافیت هابسبورگ نفوذ کرد. امروزه، بسیاری از فرانکیست‌های شرق اروپا و اتریش به آمریکای شمالی مهاجرت کرده‌اند. به‌نوشته جوداییکا، فرقه دونمه، علاوه بر عثمانی، از سده هیجدهم میلادی در یمن، ایران و شمال آفریقا نیز گسترش یافت. ***** جوداییکا، در جای دیگر، ترکیه، ایتالیا، لهستان، مراکش و کردستان را از مراکز حضور فعلی این فرقه معرفی می‌کند. ******

آشنایی با پدیده «یهودیت مخفی» واجد اهمیت فراوان در تبیین برخی تحولات تاریخ معاصر ایران است. برای شناخت این پدیده سال‌ها کوشیده‌ام. دریافتم که «یهودیان مخفی» در بسیاری از نقاط ایران فعالیت داشته و ریشه دوانیده‌اند ولی در تنها مکانی که این پدیده با نام رسمی فرقه دونمه شعبه یا شاخه پدید آورده دماوند است.

«گورستان و خرابه‌های کنیسه‌ای در دماوند گواه بر [قدمت] استقرار یهودیان در این شهر است. در سده هفدهم، بابایی بن لطف، مورخ یهودی- ایرانی، از یهودیان دماوند به‌عنوان یکی از هیجده جامعه یهودی یاد کرده که در جستجوی نسخ کابالیستی بودند و قربانی موج گروش اجباری [به اسلام] شدند. تبلیغات فرقه شابتای [دونمه] در ایران با نام شموئیل بن هارون دماوندی در پیوند است.» *******

در ایران «یهودیت مخفی» با پدیده‌ای مشابه و خویشاوند به‌نام «بهائیت مخفی» Crypto- Bahaism پیوند خورده است. نادر سعیدی، استاد دانشگاه کارلتون مینه سوتا، از بهائیانی است که کوشیده تحقیقات من در این زمینه را تخطئه کند و تمایزی را که میان پیروان معمولی فرقه بهائی و «بهائیان مخفی» قائل هستم به عمد نادیده گیرد. سعیدی به نظرات من پرداخته ولی مثله شده و ابتر. ********

بر دو گروه فوق، یهودیان و بهائیان مخفی، به همراه گروه‌های دیگر همچون وابستگان به سرویس‌های اطلاعاتی فعال در ایران، به‌ویژه سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، نام عام نهان‌پیشه‌گان نهاده‌ام. به دلیل اهمیت این پدیده و جایگاه مرموز و بغرنج آن در تحولات امروز ایران، در آینده درباره ایشان بیش‌تر سخن گفته و خواهم کوشید یادداشت‌های مستقلی درباره خاستگاه‌ها و مجاری متنوع «نفوذ» نهان‌پیشه‌گان در ایران عرضه کنم. این «نفوذ» به نظام جمهوری اسلامی ایران منحصر نیست و سازمان‌های مخالف با این نظام در خارج از کشور را نیز در برمی‌گیرد.

 عـبد الله شهبازی
 




 

http://WWW.AGAHSAZI.COM/article.asp?id=5173&cat=4

« تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی »

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :