http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - یك شاهكار مدیریتی! ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ سه شنبه 26 مرداد 1389 توسط عـبــد عـا صـی

 

   یك شاهكار مدیریتی! ...



 

مطالعات اولیه پروژه آزادراه تهران – شمال (چالوس) به منظور ایجاد راه ارتباطی مطمئن ، ایمن و سریع بین استان مازندران و پایتخت كشور از سال 1353 آغاز شد و برای اولین بار در سال 1356 به تصویب رسید.

در آن هنگام یک شرکت فرانسوی داوطلب احداث آن با سرمایه خود در طی 5 سال بود و تنها شرط آن وصول عوارض از وسایل نقلیه عبوری در مدت 10 سال پس از بهره ‌برداری از آن بود. با احتساب بهره و سود سرمایه هزینه احداث آزاد راه در آن هنگام به 750 میلیارد ریال می‌رسید. گویا در آن زمان یک سرمایه گذار ایرانی نیز پیشنهاد کرده بود که در ازای دریافت 100 میلیون متر مربع از اراضی منطقه، آزاد راه مذکور را در طول پنج سال احداث و تحویل نماید که این پیشنهاد نیز مورد توجه قرار نگرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این پروژه پیگیری شد و سرانجام کلنگ آغاز اجراى آن به عنوان بزرگترین طرح راه سازی ایران، رسماً در آذر ماه 1375 به زمین زده شد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد 2500 میلیارد ریال و سهم الشرکه وزارت راه و ترابری به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی و واگذاری 5/62 میلیون متر مربع زمین به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه ها برای تکمیل و بهره برداری از آزادراه توسط بنیاد منعقد شد.

اما این تازه شروع ماجرا، داستان یا سریال ساخت آزاد راه تهران-شمال بود. در آن زمان همگان غافل از اینكه گره‌ها و مشكلات متعدد روند ساخت و ساز این پروژه را روز به روز كند و كندتر می كند، خیال گذر 2 ساعته مسیر تهران تا چالوس، رونق كسب و كار در منطقه، ارتباط سهل و آسان پایتخت و شمال كشور و ... را در سر می پروراندند و برای بهره برداری از آن لحظه شماری می كردند.

اكنون پس از گذشت 14 سال از زمان افتتاح و همچنین نظارت 3 رییس جمهور و هشت مقام عالی وزارت راه و ترابری مبنی بر بهره برداری هرچه سریعتر این پروژه متاسفانه همچنان آمارهایی كه از پیشرفت آن به گوش می رسد، از رشد 6/4 درصدی تا خوشبینانه ترین حالت یعنی پیشرفت 12 درصدی حكایت دارد كه از آن می توان بعنوان یك شاهكار مدیریتی در عرصه راهسازی و یك ركورد در روند ساخت یك پروژه ملی نام برد.

این شبه سریال مشترك كارگردانان ایرانی، چینی و فرانسوی طی این سال ها، بارها و بارها به دلایل مختلف متوقف شده و پس از مدت زیادی مجدداً احداث آن شروع شده است. در آخرین اقدامات صورت گرفته چندی پیش اخباری منتشر شد كه پس از مدت ها قرارداد متمم ساخت فاز اول آزادراه تهران-شمال با کنسرسیوم STA چین به امضا رسیده است و طی آن کنسرسیوم چینی متعهد شد ساخت قطعه نخست آزادراه تهران-شمال را در مدت سه سال انجام دهد.

اما نكته حائز اهمیت قرارداد این است كه در آن آمده در صورت تاخیر بیش از 10 درصد در زمان تحویل طرح، مدیریت چینیها در این آزادراه خلع می شود، اما ظاهراً كسی توجه نكرده كه با این كار ما پس از گذشت 3 سال مجدداً به جای اول خود باز می گردیم.

سالهاست كه هموطنان ما و به خصوص مردم خطه غرب مازندران كه چشم به افتتاح این پروژه عظیم ملی دوخته اند، هر از گاهی اخباری را در رسانه های گروهی با تیترهایی از قبیل بی مهری پیمانكار چینی، عدم تعهد پیمانكار فرانسوی، نبودحمایت دولت، عدم تامین مالی، نبود هماهنگی مجلس، مشكل تامین فایناس، عدم نظارت كافی بنیاد مستضعفان و جانبازان و ... در خصوص آزاد راه تهران-شمال می شنوند ولی همچنان امیدوارانه با توجه به تحمل سال ها انتظار و عدم تحقق افتتاح بزرگراه، به وعده های تكراری مسوولان دل بسته اند.

همچنان با تعطیلاتی یكی دو روزه، ساعتها در ترافیك عذاب آور جاده های مواصلاتی شمال كشور و به خصوص كندوان معطل مانده و بارها و بارها بدلیل عدم امنیت كافی این جاده ها دچار سوانح ناگوار می شوند.

نكته جالب توجه این است كه ظاهراً كسی هم كوچكترین نگرانی به خود راه نمی دهد. انگار نه انگار كه باید پاسخگوی مردم باشند، مسوولان هم به راحتی در مقابل ده ها سوال بی جواب و البته بحق مردم و رسانه ها سكوت اختیار می كنند و آن طور می نمایانند كه هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز بر وفق مراد است. نه میلیاردها تومان سرمایه مملكت بر روی زمین بدون استفاده مانده، نه میلیون ها نفر از مردم كشور چشم انتظار افتتاح این پروژه هستند و نه صدها وعده و وعید به مرور زمان به وعده سر خرمن تبدیل شده است.

واقعیت چیست؟ چرا عمر هر حركت و اقدام جدیدی برای ادامه عملیات ساخت آزادراه به بیش از چند ماه قد نمی دهد؟ چرا پروژه ای كه كارگروه ویژه در دولت برای تسریع در ساخت آن تشكیل می شود و طبق وعده چندباره مسوولان راه و ترابری قرار است به زودی به بهره‌برداری برسد، هر روز با مشكل جدیدی مواجه می‌شود كه حركت لاك پشتی و عملیات كند ساخت و ساز آن را متوقف می‌كند. هر چند كه مسوولان امر همیشه تاكید دارند این پروژه متوقف نشده و در حال اجراست. البته هنوز كسی از اجرای آن و پیشرفت های مطروحه خبری ندارد و هیچ كس نمی داند منظور از در حال اجرا بودن یعنی چه؟!

اما نكته ای كه همگان بر آن آگاهند این است كه افتتاح چنین طرح عظیمی از هر لحاظ چه امنیتی و رفاهی و چه اجتماعی و اقتصادی برای همه سودآور است. هم برای دولت، هم برای صاحبان اراضی همجوار آزادراه، هم برای مردم خطه شمال كشور و هم برای هموطنان گرامی كه برای امور كاری یا استراحت و گذراندن اوقات فراغت به شمال كشور مسافرت می نمایند.

به واقع نیز اگر چنین نبود و لزوم احداث آزادراه تهران-شمال احساس نمی شد هیچ گاه كلنگ عملیات ساخت این پروژه به زمین نمی خورد و اگر هم می خورد روند احداث آن توسط دولت های بعدی پیگیری و ادامه داده نمی شد.

حال كه همه بر اهمیت اجرای هرچه سریعتر این پروژه واقفند و طولانی تر شدن بهره برداری از آن را به ضرر كشور می دانند بهتر است دولت همت نموده و تدابیری بیندیشد و راهی برای پایان دادن به مشكلات مطروحه بیابد تا به این وعده چند ساله، جامه عمل بپوشاند.

این انتظاری است كه هموطنان عزیز و به ویژه مردم عزیز شمال كشور و به خصوص خطه غرب مازندران از دولت دارند و برای تحقق خواسته بحق خود نیز از هیچگونه همكاری دریغ نمی كنند. این مردم خدوم همواره برای اقتدار و پیشرفت كشور در تمام موقعیت های حساس كشور قدم های بزرگ برداشته اند، بنابراین لایق حمایت و نیز تحقق خواسته های شان می باشند.

امیدواریم این بار مسوولین با بررسی و تجزیه و تحلیل مناسب موقعیت كنونی و مشكلات فراروی عملیات ساخت، تصمیمی جدی اتخاذ نمایند و با صراحت آن را با مردم در میان بگذارند و زمان دقیقی را برای افتتاح این پروژه معین نمایند و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در زمان معین نیز آزادراه تهران-شمال را به بهره برداری برساند.

نشانی مطلب:  
http://www.mazandnume.com/default.asp?PNID=V11069  
1389/05/25

 

 

« تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی »

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :