http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - ذهنیات باورنکردنی یک لائیک در ساخت فیلم « بـسـیـجـی » در فرانسه! ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ سه شنبه 4 آبان 1389 توسط عـبــد عـا صـی

 

 ذهنیات باورنکردنی یک لائیک

 در ساخت فیلم « بـسـیـجـی » در فرانسه! ...

 

 


در این فیلم، برخلاف رسانه های غربی بسیجی‏ فردی بامنطق جلوه داده شده كه برای هر پرسشی پاسخی دارد... اما چرا باید كارگردانی كه بنابر اعتراف خودش فرزند یك كمونیست پناهنده است و بی دین و مشروب خوار بوده و با یك زن بدون ازدواج زندگی می كند، چنین اثر مثبتی راجع به بسیج بسازد؟
 

این روزها در حالی اكران فیلم بسیجی بر روی پرده‏‏های نقره ای سینماهای فرانسه آغاز گشته و رسانه ‏‏های عمومی فرانسه به شكل گسترده به نقد و بررسی ‏اش پرداخته ‏اند كه علی رغم فضای مثبت این اثر و همچنین تصویر بسیار متفاوتی كه نسبت به بسیج، مردم مذهبی و اعتقادات ایرانیان در آن ارائه شده، تردیدهای نیز نسبت به محتوایش وجود دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری آینده؛ همین مسئله باعث شده كنكاش‏های فراوانی از زوایای مختلف بخش‏‏های منتشرشده این فیلم برای یافتن هدف كارگردان از ساخت این فیلم و همچنین هدف سینمای لیبرال فرانسه كه هم تراز با دولت فرانسه روزهای مخالفت با ایران را سپری می‏كند، صورت پذیرد.
فیلم بسیجی (bassidji) ساخته مهران تمدن را می‏توان نخستین مستند بین-‏‏المللی قلمداد كرد كه تصویری از عنوان "بسیجی" را برای مردم جهان ارائه می‏كند. تصویری در ظاهر منطقی و منصفانه تر از آنچه تاكنون رسانه-‏های بزرگ خبری ارائه می‏دادند و همین موضوع در ابتدای امر توجه هر ایرانی و البته بیش از ایرانیان، توجه مردم كشورهای غرب دور را جلب می‏نماید تا حداقل در فرانسه، بلیت این فیلم 114 دقیقه ای كه زبان اصلی اش فارسی است و تنها زیرنویس انگلیسی و فرانسه دارد، به اندازه تحریك كنندگی نامش، فروش داشته باشد.



این اثر كه بخشی از عواملش همچون تصویربردارش ایرانی و سایرین علی‏الظاهر فرانسوی هستند، در سه كشور ایران، فرانسه و سوئیس تهیه شده و علی رغم تصویربرداری ساده و كلوزآپ‏های خسته كننده‏اش، به خصوص در بخش‏های محاوره‏ای، دیالوگ‏هایی را در خود جای داده كه توجه بینندگان را بیش از سبك فیلمبرداری و تدوین، متوجه پیام‏هایی می‏سازد كه سعی دارد آهسته و پیوسته، تصویری متفاوت از یك بسیجی به بیننده اروپایی و به طور خاص فرانسوی نشان دهد كه چیزی متفاوت از بسیجی در ذهن دارند و در واقع تماشاچی بسیجی در می‏یابد ادبیات به كار رفته در رسانه های كشورش چندان برای این قشر از مردم ایران صادق نیست.

لوموند، فیگارو و لیبراسیون سه روزنامه مطرح فرانسه به اندازه سایر روزنامه‏‏های این كشور به نقد این فیلم پرداختند و ضمن بررسی ابعاد این اثر كه 20 اكتبر 2010 (28مهرماه) اكرانش آغاز شده، حتی كارگردان را به سادگی و ساده اندیشی متهم كرده و عنوان كرده ‏اند، روحانیون طرف صحبت كارگردان، بازی‏اش داده‏اند و در واقع تحلیل كارگردان را نسبت به بسیج و بسیجی نپذیرفته ‏اند.

آنها از بسیجی با پسوند milice به معنای لغوی شبه نظامی(میلیشیا) یاد می‏كردند، كه در واقع در تاریخ فرانسه به وطن فروشان بدون چهارچوب اخلاقی گفته می‏شد كه با نازی ها در فرانسه اشغالی همكاری می كردند و نام میلیشیا، تداعی گر اشخاصی است كه با آلمان‏ها برای دستگیری و یافتن یهودیهای فرانسه فعال بودند. این روزنامه ها در واقع با این تعبیر دولت ایران را هم متهم به یهودی ستیزی و نازی بودن ‏كرده و حتی كار را به جایی رسانده بودند كه عاملان جنایات كهریزك را نیز بسیجیان معرفی می‏كردند.


حال آنكه مهران تمدن در "بسیجی"، این گروه را بخشی از مردم ایران دانسته كه بازماندگان جنگ تحمیلی با عراق هستند و اعمالشان با تكیه بر مبناهای مذهبی‏شان است.

در این فیلم مستند، برخلاف رسانه های غربی بسیجی‏ فردی بامنطق جلوه داده شده كه برای هر پرسشی پاسخی دارد و اینگونه نیست كه همچون میلسی‏‏‏ها، یك مزدور برای جمهوری اسلامی ایران باشند و همین مسئله باعث شده رسانه‏های فرانسوی زبان، ساز مخالف با كارگردان بزنند. بر اساس اظهارات تمدن، فیلمبرداری این اثر سه سال زمان برده و دو سال نیز صرف تدوینش كرده و پیش از انتخابات به پایان رسیده است اما چه شده كه این مستند تلویزیونی، به یك اثر سینمایی تبدیل می‏شود و مستند سینمایی می‏شود؟
آیا اینكه او برای اولین بار به جای آیت الله خمینی كه در رسانه‏های خارجی بكار می‏رود، از عبارت امام خمینی استفاده می‏كند، باعث چنین ارتقاء جایگاهی گشته است؟ چرا باید كارگردانی كه بنابر اعتراف خودش فرزند یك كمونیست پناهنده است و بی دین و مشروب خوار بوده و با یك زن بدون ازدواج زندگی می كند، چنین اثر مثبتی راجع به بسیج بسازد؟ البته شاید هم كارگردان از دست تحلیلهای عجیب و غریب رسانه های غربی خسته شده و تلاش كرده یك تصویر واقعی از شماری از هموطنان خود ارائه كند.
شاید بتوان چنین تحلیل كرد كه با عدم وقوع اتفاقی در ایران كه همچون حوادث گذشته، سوژه‏ای برای رسانه‏ های اروپایی باشد، این فیلم توانسته مجددا یادآور برخی مسائل گذشته در آن باشد، هرچند هیچ صحنه‏‏ای از آن حوادث را در خود جای نداده است. رسانه‏های پرتیراژ فرانسه به بهانه این فیلم، مجدداً تمامی حوادث سال گذشته و حتی برنامه هسته‏ای ایران را برای خوانندگانشان مرور كرده و همه چیز را تازه نگه داشتند و اكران این فیلم بر پرده نقره‏ای سینمای این كشور شاید بهانه خوبی برای این منظور باشد.



با این حال تمدن شخصاً می‏تواند با ساخت این فیلم اهداف دیگری را دنبال كند و مهم ترین هدف رسیدن به محصول این ضرب المثل است: «برای مقابله با دشمن، باید او را خوب شناخت.» و تمدن دقیقاً به این هدف عمل كرده است. هرچند او در برخی اوقات به عمد یا غیرعمد مثلاً با بسیجی جلوه دادن تمامی اعضاء هیات مذهبی یا تمام مسافران راهیان نور، به گونه‏ای عمل كرده كه مخاطب تصور می‏كند تمام مردم ایران عضو فعال بسیج هستند اما در مجموع تلاش كرده، بسیج را از زبان خودش و به دور از شعارزدگی غول‏های خبری و تحلیل‏های رسانه‏ های مكتوب این كشورها معرفی نماید و در واقع نشان دهد كه بسیجی یك ایدئولوژی است كه اگر قرار بر آسیب رساندن به آن توسط فرانسه یا غرب باشد، آنها باید این ایدئولوژی را تحلیل كرده و همچون سایر ایدئولوژی‏های شرقی، اساسش را هدف قرار دهند.
"bassidji" در نظرسنجی‏ های خیلی محدود صورت گرفته توسط سایت‏ های انگلیسی كه احتمالاً در روزهای آتی و با گذشت مدتی از اكران سراسری‏ اش وسعت خواهد یافت، بیشترین امتیاز را از مخاطبان رده سنی 18 تا بالای 45 سال گرفته و عموماً این رده میانگین نمره بالای 8 از 10 را در نظرگرفته‏ اند كه نشان از تاثیرپذیری مخاطب غربی از این اثر دارد.

اما در مجموع بیش از آنچه در صدر ذكر شد و بیشتر تحلیل بخش‏های خروجی فیلم و نتیجه بررسی نقدهای رسانه‏ های اروپایی است، باید اشاره كرد تا این اثر كه پلان به پلانش دارای پیام است را نبینیم، نمی‏توان به قضاوتی كامل نسبت به آن دست یافت، چرا كه در چنین آثاری اثرگذاری یك یا دو سكانس آنچنان می‏تواند خط روایی داستان را دستخوش تغییر سازد كه تمامی آنچه از ابتدا گفته می‏شود، برای تماشاچی معنای وارونه پیدا كند و بر همین مبنا باید دید بازخورد این اثر پس از گذشت چند هفته از اكران چگونه خواهد بود.
مشتركان بیشتری مشمول جرایم گازی شده و از قبض‌های چند میلیونی گاز، حسابی شوكه شوند.
مـــرجـــع

 عنوان اصلی متن :    نخستین تصویر بین‏ المللی "بسیجی" روی پرده سینمای فرانسه

 

 

« تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی »

 

   




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :