http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - چطور می شود کسی زیارت عاشورا بخواند ولی در مقابل هر ظلمی که می بیند ساکت باشد



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 6 آبان 1389 توسط عـبــد عـا صـی

 

 چطور می شود کسی زیارت عاشورا بخواند

 ولی در مقابل هر ظلمی که می بیند ساکت باشد

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
توضیح: چندسالی است که جلساتی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و جمعی از افراد علاقمند بصورت هفتگی در محضر حضرت استاد امجد برگزار می شود. این جلسات غالبا با مطالب اخلاقی و عرفانی آغاز و با مباحثه و پرسسش و پاسخ ادامه می باید. به یاری خداوند متن زیر که حاوی نکات و مطالب مهمی است٬ آماده گردید.
امید است شنیدن و فکر کردن در باره دردها و دغدغه های این عالم ربانی در این روزگار سخت٬ گامی در جهت یافتن حقایقی باشد که سخت به آن نیاز داریم. در صورت ضرورت٬ فایل صوتی مربوطه در دسترس می باشد.

خلاصه مطالب جلسه 145 در محضر حضرت استاد آیت الله امجد

به یاری خداوند صدوچهل و پنجمین جلسه هفتگی در تاریخ چهارشنبه 10 تیر 1388 در ایام ماه رجب و در آستانه ولادت امام جواد(ع) و امیرالمؤمنین علی (ع)٬ در محضر حضرت استاد با تلاوت قرآن و دعای فرج امام عصر(عج) آغاز شد.
حضرت استاد در ادامه مباحث گذشته با استفاده از کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)٬ در باره ”رجاء” و "قنوط" مطلبی را بیان فرموده و گفتند:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ ¨یا مَنْ یُعْطِى الْكَثیرَ بِالْقَلیلِ یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ ¨یامَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً ¨ اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاكَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ ¨ وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاكَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَةِ ¨ فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ وَ زِِدْنى مِنْ فَضْلِكَ یا كَریمُ¨ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ یا ذَاالنَّعْماَّءِ¨وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّار.¨


رجاء یا امیدواری از جنود عقل و ضد آن یعنی قنوط یا ناامیدی از جنود جهل و ابلیس است.
سپس با استفاده از مضامین بلند دعاهای ماه رجب ٬ در باره رابطه رجاء با دعاء فرمودند:
دعاء٬ کلید رجاء به خداوند است.
با دعا انسان می تواند به همه جا برسد. البته دعا به خواست حقیقی و تلاش واقعی است و فقط در حرف و سخن نیست.
پس باید گندم بکاریم و امیدوارم باشیم. باید درس بخوانیم و امید به ملا شدن داشته باشیم.
دروغ می گوید کسی که می گوید رجاء دارم و هیچ حرکتی نمی­ کند.
ایشان در معنی "یا من ارجو لکل خیر" فرمودند یعنی اینکه:
رجاء موتور انسان است و کلید آن دعاء است.
"و آمن سخطه عند کل شر"
منظور همان توبه است.
یعنی کسی که تو به کرد و تقوی داشت از همه بدی ها در امن و امان است .
و من یتق الله یعنی با خدا بودن و تقوی داشتن.
متاسفانه در جامعه ما توبه حقیقی و تقوی بسیار کم است. بسیاری از افراد٬ به خاطر حب و بغض های شخصی٬ برای منافع خودشان٬ بسیاری از حقایق را زیر پا می گذارند.
این کارهای انسان با تقوی هیچ تناسبی ندارد ولو اینکه انسان نماز شب بخواند و گریه کند. ولو اینکه سینه بزند. معنی انی سلم لمن سالکم در زیارت عاشورا چیست؟! با امام حسین(ع) چه رابطه و تناسبی دارد؟!
چطور می شود کسی زیارت عاشورا بخواند ولی در مقابل هر ظلمی که می بیند ساکت باشد و هیچ نگوید. تقوی در ظلم ستیزی و مخالفت با ظلم است و مخالفت با ظلم چند جور است ...

یا من یؤتی الکثیر باالقلیل!
یعنی خداوند با خواندن یک سوره قل هوالله بعد از نماز خودش و پدر و مادرش و فرزندانش را می آمرزد! یا اینکه "یک السلام علیک یا اباعبدالله" می تواند دو هزار حج عمره باشد! یا اینکه "یک السلام علیک یا علی بن موسی الرضاء"٬ هزار هزار حج عمره باشد"

یا من یؤتی من سئله ...
در همین قضایای اخیر ببینید که چه امتحان عجیبی برای همه پیش آمد! اگر به اندازه مثقال ذره ای انسان به فکر مصالح شخصی خودش باشد و به فکر دست بوسی اش باشد و به فکر مقام و مؤسسه اش باشد٬ شیطان او را از راه حق منصرف می کند و به گمراهی می کشاند ...
یعنی هرکس که بخواهد! حتی اگر شیطان باشد. "همت در خواستن" را می توان از شیطان یاد گرفت! به عزت خدا سوگند می خورد و از او مهلت تا روز آنجا که ممکن است یعنی تا روز قیامت! مهلت می خواهد تا همه انسانها را گمراه کند٬ مگر کسانی که نمی تواند یعنی مخلصین! در اینجا دیگر آخوند و غیر آخوند هم ندارد! مخلصین یعنی کسانی که در وجودشان خدا مطرح است.

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود به هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
معنی دعاها این است که خدایا من تو را می خواهم٬ پس انسان نباید هیچ خواسته ای نفسانی داشته باشد. این دعاها با این طول و تفسیر نیامده که مغز ما را بگیرد! بلکه آمده است به ما مغز بدهد! ما با دعای ندبه و دعای کمیل مغز مردم را بردیم! این چه دعای کمیلی است؟! این چه دعای ندبه ای است؟
وقتی به همین مسائل اجتماعی و سیاسی اخیر توجه کنیم٬ می بینیم که اگر انسان به خدا توجه نکند٬ "له" می شود.
در هر شرایطی حتی اگر همه دنیا را کفر و آتش فراگرفته باشد٬ وظیفه انسان توجه به حق و حقیقت است.
توجه به حق وظیفه اصلی انسان است. اگر می خواهیم حقیقت را تشخیص دهیم باید به حق توجه داشته باشیم.

دعا مکتب است. یک جمله آن را بخوان و برو. الهی و ربی من لی غیرک! اسئله کشف ضری! من کسی را جز تو ندارم.

حق همیشه حق است! دو ضرب در دو می شود چهار! حالا اینکه همه ادعای حقیقت دارند و بر پایه خود می دانند آن مطلب دیگری است.
قبل از تشخیص اینکه حق با کیست٬ اصل مهمی که مورد بی توجهی قرار می گیرد٬ این است که ما حق را ملاک قرار نمی دهیم. آنگاه چیزهای دیگری ملاک قرار می گیرد که حق نیست.
هیچوقت حق مغلوب نمی شود! و در نهایت غلبه با حق است. شما هم ممکن است مظلوم باشید اما مغلوب نیستید. اگر همه دنیا جمع شوند و بگویند دو ضرب در دو می شود سه تا! شما قبول می کنید؟!
بالاخره یک روز حق کلی بر جهان حاکم خواهد شد و این کش و قوس ها نشان می دهد که بشر صلاحیت لازم برای ادره جامعه را ندارد.
باید حتما معصوم در رأس باشد. یک عده مظلومند و یک عده ظالم. یک عده مغلوبند و یک عده غالب. اما حق هیچگاه مغلوب نیست. در نهایت غلبه بر حق ممکن نیست. آیا یزید بر امام حسین(ع) غلبه کرد یا او را با مظلومیت به شهادت رساند؟ او مظلوم بود نه مغلوب. با این وجود ما باید دعا کنیم که : رب انی مغلوب فانتصر و ...
نتیجه اینکه ما باید همیشه و به خصوص در ماه رجب به حقیقت این دعاها دقت و توجه کنیم و امیدوار باشیم و با استفاده از همین دعاها و با یک روانکاوی عمیق٬ خود را بشناسیم. از این طریق می توانیم نوع انسان را نیز بشناسیم و به یک انسان شناسی عمیق دست پیدا کنیم که در همه شرایط راهشگا است.
حضرت استاد سپس با اشاره به اینکه نباید دعا و عبادت و موعظه و گریه باعث از بین رفتن فکر و عقل و خفیف شدن جامعه شود٬ نکاتی را در باره اعتکاف به شرح زیر بیان فرمودند:
اهمیت اعتکاف به عدد و عده نیست و افتخار آن به تعداد معتکف نیست.
اهمیت اعتکاف به نیازی است که معتکف به فکر کردن و پیدا کردن خود دارد. در طول سال فرصت زیادی برای خلوت کردن و فکر کردن برای بیشتر افراد به خصوص جوانان و دانشجویان وجود ندارد و اعتکاف فرصت مغتنمی برای این کار است. نباید با سر و صدا و سحنرانی اینقدر وقت افراد را در اعتکاف تلف کرد! باید اجازه بدهیم معتکفین در این فرصت چند روزه که با این همه گرفتاری در طول سال برای مهیا شده٬ با بریدن از همه چیز٬ خود را پیدا کنند. ظاهرش در مسجد است اما باطنش در خدا است. پس باید از اعتکاف در راه حق استفاده کرد نه باطل!
یا من یؤتی من لم یسئله و من لم یعرفه .... نگاه کنید: اینقدر نعمت مانند چشم و مغز و اعصاب و اینها را کی از خدا ما خواسته ایم؟! او اینها را از روی لطف و مهربانی داده است یعنی می شود حالا که نخواسته ها را داده٬ خواسته ها را ندهد؟!
اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالاخره و ...
نه یک چیز و دو چیز و سه چیز و چند چیز! ما نمی دانیم چه بخواهیم پس با امید همه خیر دنیا و آخرت را می خواهیم. هرچه می خواهی بده٬ اگر ندادی هم٬ بر نداده هایت شکر می کنیم. من با تو کار دارم. دنیا و آخرت من تویی ...
یا ذالجلال و الکرام. ... صاحب جلال تویی و هیچ قدرتی در مقابل تو نیست. من از چه کسی بترسم جز تو؟ دیگران می خواهند چه کنند؟ می خواهند مرا زندان کنند؟ زندان دیگران که در مقابل زندان تو چیزی نیست! ...
أَلَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ¨إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ¨الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ¨وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ¨وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ ¨الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ ¨فَأَكْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ¨فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ¨إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ

حضرت استاد سپس با تلاوت و بیان بخشهایی از آیات سوره مبارکه فجر با ذکر خاطراتی از آزادگان عزیز به خصوص مرحوم سید ابوترابی در باره تحمل سختی ها و عذاب دنیا برای پرهیز از عذاب الهی٬ نکات تکان دهنده ای را بیان فرمودند:

مردان خدا حقه بازی نمی کنند. آنها وقتی برای خدا شلاق می خورند لذت می برند اما هیچکس طاقت شلاق خدا را ندارد. همه چیز روشن می شود. یا باید با خدا بود یا بی خدا. اگر انسان از خدا بترسد٬ درست است آنوقت همه چیز حتی حیوانات درنده هم از آدم می ترسند! اگر انسان از خدا نترسد حتی از سایه خودش هم می ترسد. ترس از خدا همه ترس ها را از بین می برد.



حضرت استاد در ادامه شرح و بیان این دعا٬ نکات دیگری نیز فرمودند. ایشان فرمودند:
آنچه من از پس بیشتر از همیشه به آن پایبند و معتقدم فرج آقا امام زمان(عج) است.
در دنیایی که در آن همه جور تقلب٬ همه جور حقه بازی٬ همه جور وارونه کردن مطالب و داخل کردن حق و باطل وجود دارد٬ راهی نداریم مگر فرج امام زمان! البته از این سخن من ممکن است فردا بگویند: "انجمن حجتیه!"٬ اما غلط می کنند!
تمام انبیاء و همه اولیا منتظر یک مصلح جهانی بوده اند که امور جامعه رااصلاح کند. همه را در روبروی هم قرار داده اند و اختلافات شدید شده و به خانواده ها کشیده شده و حتی به جدایی ها کشیده می­شود. چرا؟! برای اینکه تعقل در جامعه نیست! چقدر بر سر منبر داد زدیم تعقل را در جامعه از بین نبرید! بارها گفتیم احساسات تنها کافی نیست! گفتیم اگر تعقل و تفکر در جامعه نباشد٬ اراده و اختیار از بین می رود و از روی احساسات حرکت می کند و ارزشی ندارد. این اتفاق یکدفعه نمی افتد! ابتدا با مارش حمله انسان بر سر پرتگاه قرار می گیرد و بعد دیگراختیار از دست می رود. این انسان معذورنیست و نباید لب پرتگاه می رفت! انسان مسئول است. انسان باید عاقل باشد و بعد حرکت کند. هیچ کس معتبر نیست. آنچه معتبر است یا برهان عقلی است یا وحی است! ما نباید عقل خودمان را به دست این و آن بسپاریم. به هر حال فشارها مفید است و باعث بیداری انسانها می شود. این فشارها انسان ساز است و باید در این فشارها به امام معصوم(ع) پناه برد تا گمراه نشویم.
حضرت استاد در بخش دیگری از بیانات خود ضمن تبریک و شادباش ولادت امام جواد(ع) فرمودند:
که امام جواد(ع)٬ جوان ترین امام معصوم و مظهر جود خدا است. امام رضا(ع) هم توجه خاصی به امام جواد(ع) دارند که امیدواریم نسل جوان و نوجوان ما در پناه این دو امام عزیز(ع) و امام زمان(عج) حفظ کند و همه گرفتاری ها به برکت آنها برطرف شود. خوش به حال آنها که در این شب ها و روزها در حرم امام رضا(ع) هستند. صحن و سرای امام رضا(ع) خیلی عجیب است. با اینکه همه مردم از همه نوع گرفتاری دارند اما او همه را راضی می کند! امام رضا(ع) است دیگر!
باید بین تظاهر به اسلام (یعنی اسلام حرفی) با پایبندی عملی به اسلام (یعنی اسلام عملی) تمایز قایل شد.
بخش بعدی بیانات حضرت استاد در باره این مطلب مهم بود که:

باید بین تظاهر به اسلام(اسلام حرفی) با اسلام در عمل(اسلام عملی) تمایز قایل شد. اسلام حداقل 30 حق برای انسان و انسان و انسان در جامعه قایل است که حتی یکی از آنها نیز در جامعه ما انجام می شود. یکی از آنها این است که:
آنچه برای خودت نمی خواهی برای دیگران نخواه!
چرا ما حاضر نیستیم یک دستور اسلام را در عملا در بین خودمان پیاده پیاده کنیم؟ ...
چرا وقتی ما نمی خواهیم آرامشمان به هم بخورد٬ آرامش دیگران را به هم می زنیم؟
چرا ما با اینکه از محدود شدن اندکی از آزادی های خودمان آشفته می شویم ٬ اما آزادی دیگران را اینچنین محدود می کنیم؟
ما حتی نباید به خاطر اینکه خودمان می خواهیم مثلا برنامه مهمی را نگاه کنیم٬ فرزندمان را که می خواهد برنامه کودک تماشا کند را محروم کنیم! حق او مقدم بر حق تو است! چطور ما نمی توانیم از ناحق خود بگذریم اما حق دیگران را ضایع می کنیم؟ این اسلام درست نیست٬ این اسلام معاویه ای است! معاویه هم می گفت مسلمانم وگرنه کسی او را قبول نمی کرد. خیلی عجیب است که ما در حال مستی می زنیم٬ ماشین مردم را خراب می کنیم اما با آنها هم دعوا می کنیم.
اما چقدر خوب بود اگر مست خدا بودیم نه مست چیزهای دیگر! مست لااله الاالله!
حضرت استاد پس از این جمله٬ سه سطح از معانی کلمه "لااله الاالله" را به طور مختصر بیان فرمودند و افراد علاقمند را به کتاب "اشراقات معنوی" که با زبانی ساده در " نفی غیر" توسط ایشان نوشته شده و در دست انتشار می باشد٬ ارجاع دادند.
"یَا مَنْ یَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُكَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیكَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ ."
در ادامه جلسه حضرت استاد با توصیه عملی به توجه دقیق تر به برخی دیگر از ادعیه ماه رجب٬ آنها را از روی مفاتیح خواندند و در باره آن توضیحات بسیار مفیدی ارائه داده اند. ایشان در حین بیان برخی از فرازهای دعا٬ با افسوس فراوان گفتند:

با اینکه این دعا ها٬ اینقدر ارزشمند است اما
ما عادت کرده ایم و با آنها سرگرم می شویم! افسوس همه چیز برای ما غریب است حتی دعا.
چرا توجه نداریم که همه وجودمان نیاز است. حیف نیست تا بگویی الله می گوید لبیک! خوب چه می خواهی؟! بگو! اما دروغ نگو. گاهی نمی دانیم و دروغ می گوییم. ضمنا خیال نکنیم آنچه به صورت جزئی ما می خواهیم خوب و عین مصلحت ماست. سلسله خواستها در طول هم شکل می گیرد و ما از این زنجیره بی خبریم. وقتی خبر دار شویم ممکن است دیگر آن را نخواهیم. ما غالبا علم به خیر بودن آنچه می خواهیم نداریم. و لذا باید توجه کنیم آنچه او می دهد عین مصلحت است. از اینکه چیزهایی خواستیم و نداد نباید دست از دعا بر داریم. انسان نباید هیچگاه دست از دعا بردارد. دادن یا ندادن فرقی نمی کند. تو دائما بخواه! چیزهایی در این خواست هست! ما در این خواست می فهمیم که خدا مصلحت ما را بهتر می داند و این بسیار ارزشمند است.
به تعبیر سید بزرگوار جناب آقای فاطمی­نیا "
وقتی دعا می کنی یا به دامانت می ریزند یا به حسابت!" دامن چقدر جا دارد؟! حساب چقدر؟!
به تعبیری گاهی دعا نقدی است و گاهی نیز اعتباری است که در نزد خدا٬ هیچ محدودیتی ندارد. ...
ملاک دادن یا ندادن نیست. ملاک سختی یا خوشی نیست. آن چیزی که ما را به خدا نزدیک کند خوب است و آن چیزی که ما را از خدا دور کند بد است. ملاک این است نه چیز دیگر!
مرده شور آن ثروتی را ببرد که انسان را از خدا دور کند. مرده شور آن قدرتی را ببرد که آدم را از خدا دور کند! مرده شود آن آبرویی را ببرند که انسان را از خدا دور کند. قربان آن نعمت بلاهایی که ما را به خدا نزدیک می کند. اگر این باشد پس به قول مرحوم شیخ بهایی: "بر دل بهایی نه هر بلا که بتوانی"
...
در ادامه شرح و بیان دعاهای ماه رجب حضرت استاد٬ نکات دیگری نیز بیان فرمودند که برخی از آن مطالب باعث انبساط روح و نشاط خاطر حاضرین گردید. ایشان فرمودند:
الحمدلله را باید از ته دل گفت! بعضی از الحمدلله گفتن ها کنایه از ناسپاسی است و از صدتا فحش بدتر است! آنچه در دل می گذزد مهم است نه آنچه به زبان می آید.
نیازهای دنیا و آخرت با هم قابل مقایسه نیستند. هر عالمی مسائل خاص خودش را دارد. یک جنین که تازه می خواهد متولد شود٬ چه می داند که در دنیایی که در پیش رو دار چه می گذرد؟ به همان نسبت یک دنیایی چه می داند که در آخرت چه می گذرد. ممکن است یک قصر و دو قصر و هزار قصر با تعداد بیشماری حورالعین هم کافی نباشد! ظاهرا هرچه اراده کنید هست. اگر مؤمن بخواهد همه اهل عالم را مهمان کند چه چیزهایی لازم دارد؟ ان شاءالله با ایمان و عاقبت به خیر برویم ببینیم!
کم کم باید قبول کنیم که!
دین به دنیا فروشان خرند! یوسف فروشند تا چه خرند؟!
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِینَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْكَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَكَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُكَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِكَ عَلَى ضَعْفِى یَا قَوِىُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اكْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
سپس ایشان در ادامه شرح و بیان دعاهای ماه رجب مطلبی را در باره خوف الهی بیان فرمودند.

کسی که می داند چه خبر است٬ می ترسد! یک دکتر جراح می داند چاقو با بدن چه می کند و لذا در استفاده از آن ترس دارد. حتی یک چاقوکش حرفه ای هم در استفاده از چاقو ملاحظاتی دارد و می داند که چه باید بکند اما یک تازه کار ممکن است کاری کند که جبران ناپذیر باشد! آیا دراین دنیایی که مثقال ذره حساب دارد٬ نباید ترسید؟
منظور از عباده العلماء در آیه مبارکه "انما یخش الله من عباده العلماء" کسانی هستند که می فهمد نه اینکه فقط عمامه به سر دارند. کسی که از خدا نمی ترسد جزو علماء نیست حتی اگر عمامه اش به اندازه گنبد مسجد اعظم هم باشد! دانشمندان از خدا می ترسند ...
کسی که از خدا می ترسد٬ از احدی نمی ترسد. امام خمینی(ره) موقع تبعید گفت: "والله من نمی ترسم" و راست گفت. امکان ندارد یک طلبه امام زمان(عج) از احدی بترسد. علامت آخوند این است که از احدی نمی ترسد و به احدی طمع ندارد و در مقابل حق و باطل خودش را مجهز می کند. ...
البته روحاتیت عظیمی مانند امثال حضرت آیت الله بهجت – این وجود عزیزی که از دست ما رفت- نه تنها از هیچ کس نمی ترسید٬ بلکه انسان ساز بود و می توانست آدم بسازد. آیت الله بهجت می توانست حوزه را درست کند اما زمینه نبود... یک وجودی از دست بین ما رفت که همه چیز داشت٬ آبروی مرجعیت بود٬ ابروی نطام بود٬ آبروی اسلام بود٬ پناه انسان بود. مشکلات را حل می کرد! یک مشت استخوان! کم هستند کسانی که می دانند٬ اینها چه کسانی هستند. اینها بندگی خدا را کردند و علمای اسلام هستند نه بنده ای که عمامه سرم می گذارم و نه بنده ای که نان را به نرخ روز می خورم! من آخوند نیستم! امروز یک چیزی می گویم و اگر زمان معاویه هم بود چیز دیگری می گفتم و یا دشمنام به علی می دادیم!
آن چیزی که مرا در جامعه مرا رنج می دهد این است که چرا می خواهیم سطح فهم و درک جامعه را زیر صفر نگه داریم. آنگاه دست عقلای بیچاره هم بسته می شود! در این صورت عقلا بیچاره می شوند.
معنی ترس در این دعاها این است اما ما متاسفانه به نام دعا و گریه و ناله و ... اصل دعا را از مردم گرفتیم و این درست نیست.
چرا دین را به دنیا می فروشیم؟ چرا همه را به خود ارجاع می دهیم؟ وقتی می پرسند چه کنیم که حق و باطل قاطی شده٬ پاسخ این است که باید حق را شناخت. عقل و فکر داریم و باید حق را شناخت.
مگر علی(ع) در جواب کسانی که در زمان ایشان بودند نمی فرمودند که:
حق را بشناس! اهلش را می شناسی!

مقصود او این بود که به جامعه فهم بدهد.
حضرت استاد در پایان پس از دعای فرج امام زمان(ع)٬ برای اصلاح امور دعا کردند و سپس به مناسب ولادت حضرت جواد(ع) اشعاری به صورت مدیحه سرایی خوانده شد.
ضمنا در اثنای جلسه و در پایان آن حاضرین برخی از سؤالات خود را مطرح کردند. یکی از سؤالات در باره تفاوت بین خوف و خشیت بود که حضرت استاد از دو جنبه فردی و اجتماعی با توجه به شرایط روز جامعه به این پرسش پاسخ دادند.
سؤال دیگر در باره چگونگی رابطه حق و باطل و نحوه تمایز آن دو در شرایط فعلی جامعه بود که حضرت استاد راه حل را در رشد فکری جامعه و پرهیز از حب و بغض ها دانستند. همیشه اینچنین است و هیچکس نمی گوید من باطلم.
حضرت آیت الله بهاءالدینی حرفشان این بود که بازی گری نکنید! حیف است.
دین در آخر الزمان در کف دست چون آتش است. یا باید راحت رهایش کرد و یا باید مردانه تحمل کرد و سوخت! این سوختن می تواند برای اهلش یکی از شیرینی های آخر زمان باشد. مزه ولایت اهل بیت وقتی درک می شود که این سوختن٬ شیرین شود. البته طاقت ما کم است ... امروز ایمان محکم و دست آویز به ولایت و قرآن نیاز داریم.
روزگاری است که ایمان فلک رفته به باد!

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»
یکی از وظایف ما در شرایط حاضر این است که برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم. این فرج حتی اگر به صورت عمومی هم مهیا نشد٬ امیدواریم به صورت شخصی راهگشا است. ضمنا در مباحث اختلافی هم باید پیش فرض های خود را برای فهم سخن مخالف٬ برای مدتی کنار بگذاریم.
التماس دعا
 

مـــرجـــع

 

« تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی »

 

   




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :