تبلیغات






http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - عماد افروغ: الـگـو بودن مـدیـریـت جنگ ، در هر سطحی ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ جمعه 21 آبان 1389 توسط عـبــد عـا صـی

 

عماد افروغ:  الـگـو بودن مـدیـریـت جنگ ،

 در هر سطحی ...

 

 این مدیریت چه در صف، چه در ستاد و چه در سطح مدیریت دولت وقت مثال زدنی است و میزان تورم، رکود اقتصادی و گرانی دوران جنگ ثبت شده است و می توان آن را با شرایط حال حاضر که جنگی هم وجود ندارد، مقایسه کرد.
اشاره -
«امروز دیگر گفتن بعضی حرف ها سخت شده است و متاسفانه تا می گوییم نظامیان و در سطحی حتی بسیجیان نباید به معنای مصطلح آن وارد سیاست شوند، به اینکه مخالف حضور دین در سیاست هستیم، متهم می شویم ».این ها را رییس اصول گرای کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم می گوید. وی این روزها از مسائلی می گوید که خیلی ها آنها را از خط قرمزهای نظام تلقی می کنند. وی با صراحت لهجه از بسیجی نماهایی می گوید که نسبتی با دفاع مقدس ندارند و آتش جنگ و مقاومت را نچشیده اند ولی فرهنگ غنی و مقدس بسیج را از آن خود می‌دانند. عماد افروغ از بسیجی های واقعی می خواهد که وارد عرصه شوند و به تحلیل وقایع دوران دفاع مقدس را عهده دار شوند تا تحریفی در این باره صورت نگیرد و مردم بیش از این به این فرهنگ بدبین نشوند.
 

دکتر عماد افروغ جامعه شناس و نماینده اصولگرای مجلس هفتم، در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به مناسبت هفته دفاع مقدس، با بیان اینکه این دوران 8 ساله یکبار دیگر توانست "دولت - ملت" سازی ما را احیا کند، می گوید: مدیریت ویژه جنگ از سوی حضرت امام سبب شده بود که شرایط کشور با سایر کشورهای درگیر جنگ متفاوت باشد و شاهد حاکم شدن یک نگاه سلسله مراتبی و تمرکزگرایی سلب کننده آزادی و توسعه سیاسی و اعمال محدودیت هایی در امر افتراق و تفکیک در این دوران نباشیم و در اوج جنگ، اجازه تفکیک مجمع روحانیون از جامعه روحانیت از سوی امام داده می شود که این درس مهمی برای کسانی است که فکر می کنند می توان با یک دست کردن جامعه و با غلبه بخشیدن به یک جناح و نادیده انگاشتن سایر جناح ها و گروه ها، کشور را به تعالی رساند.
 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شرایط کنونی و با توجه به ویژگی های نسل امروز، چگونه باید از دفاع مقدس حرف زد و کدام جنبه از دفاع مقدس را باید برجسته کرد، گفت: آنچه اکنون می توان درباره دفاع مقدس مطرح نمود، جنبه وحدت بخشی و جنبه ملی جنگ است چرا که همه اقشار و گروه های مختلف در دفاع مقدس نقش داشتند و فارغ از هر تحلیلی که بتوان از جنگ و از اندیشه های مشهود آن بدست داد، دفاع مقدس یکبار دیگر توانست دولت ملت سازی ما را احیا کند و وحدتی بین تمام اقشار و گرو ه های مختلف اجتماعی و قومیت ها به وجود آورد.
وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس وحدت ملی یک بار دیگر از طریق جنگ در برابر دشمن خارجی حفظ شد و اتفاقات مبارکی در این دوران رخ داد، اظهار کرد: خصلت هر جنگی اینطور است که وقتی کشوری در معرض تهاجم قرار می گیرد، وحدت درونی آن ارتقا می یابد و
در دوران دفاع مقدس هم خط و خطوط و چپ و راست مطرح نبود که امروزه هم پرداختن به این بخش ضروری، می تواند جلوی تفرقه ها و انشقاق ها را بگیرد.
 

 دفاع مقدس ، محیط تجلی ارزش ها بوده است
 

 افروغ با اشاره به سایر تجلیات و مشخصه های متفاوت جنگ 8 ساله ما با سایر جنگ های دنیا، عنوان کرد:  جنگ و دفاع مقدس در کل بیش از اینکه منشا ایجاد ارزش ها بوده باشد، محیط تجلی ارزش هایی بوده که در تاریخ و فرهنگ ما مستقر بوده است، ارزش هایی که از سوی دین مبین اسلام مطرح شد و در فرهنگ ما ریشه دواند، به صورت بالقوه در زمان جنگ به فعلیت می رسد و در واقع جنگ محیطی می شود برای تجلی و ظهور ارزش ها و نه تولید و ایجاد ارزش ها.

 هدایت ویژه از سوی مدیریت جنگ
در اوج جنگ امام اجازه می دهند مجمع روحانیون از جامعه روحانیت تفکیک شود
وی با بیان اینکه نکته قابل توجه دیگر درباره دوران دفاع مقدس، هدایت ویژه آن از سوی مدیریت جنگ است ، افزود: مدیریت ویژه جنگ چه در کسوت فرماندهی سپاه و ارتش و چه فرماندهی کل قوا و چه در سطح مشاغل و مقامات ذیربط به گونه ای انجام می شد که خللی به وحدت ملی وارد نشود و حتی امام دستور داده بودند که یکی از روزنامه ها در جبهه ها توزیع نشود تا به روحیه رزمندگان آسیب وارد نشود؛ چرا که بر این باور بودند که گرچه ممکن است یک مساله سیاسی اقتضای خاص خود را داشته باشد و دیدگاه های مختلف درباره آن وجود داشته باشد، ولی روحیه رزمنده ای که در صف اول می جنگد نباید دست خوش این رقابت ها و بازی های سیاسی قرار گیرد.

 امام به هیچ عنوان نگران مسائل مرتبط با توسعه سیاسی نبود
وی با اشاره به مورد دیگری از ویژگی های خاص دوران دفاع مقدس که به راحتی شامل سایر کشورها نمی شود، گفت: آنچه در سایر جنگ ها دیده می شود، حاکم شدن یک نگاه سلسله مراتبی و تمرکزگرایی است، به گونه ای که این رویکرد سلب کننده آزادی و توسعه سیاسی و انتخابات می شود و محدودیت هایی را در امر افتراق و تفکیک ایجاد می کند و این در حالیست که ما شاهد بودیم که در این دوران در کشور ما، انتخابات ها با شکوه هرچه تمام تر برگزار می شد و در اوج جنگ امام اجازه می دهند مجمع روحانیون از جامعه روحانیت جدا و تفکیک شود؛ در واقع امام به هیچ عنوان نگران مسائلی که مرتبط با توسعه سیاسی و لازمه یک جامعه سالم است، نیستند و مانع ظهور و بروز زمینه های لازم برای توسعه سیاسی نبودند که این درس مهمی برای کسانی است که فکر می کنند می توان با یک دست کردن جامعه و با غلبه بخشیدن به یک جناح و نادیده انگاشتن سایر جناح ها و گرو ه ها، کشور را به تعالی رساند.

 نگاه ویژه امام سبب شد تا جنگ به رغم همه مشخصه های خود، باعث تصمیمات انقباضی نشود
 

 افروغ با تاکید بر اینکه امام در اوج جنگی که از اقتضائات آن تمرکزگرایی و بی توجهی به فرآیند تفکیک است، به تفکیک دیدگاه های مختلف توجه داشتند و مانعیت و رادعیتی در این خصوص ایجاد نکردند ، اظهار کرد: این رویکرد نشان دهنده، نگاه ویژه امام و سعه صدر و جامع نگری ایشان است که این باور را ایجاد می کند که حتی جنگ هم به رغم همه مشخصه های خود، باعث نمی شود که ارزش ها و اهداف اصلی دستخوش یکسری تصمیمات انقباضی شود و باید گفت، اینکه امروزه دفاع مقدس به عنوان یک خاطره مثبت و یک نوستالژی مبارک در ذهن مردم نقش بسته است تا حدی معلول این مدیریت و ویژگی ها و تجلی این صفات و خصایص است و دوران دفاع مقدس یادآور اوج ایثار و از خودگذشتگی و عرفان و معنویت است و از این بابت است که مردم خاطرات خوشی از آن دوران دارند.
 

 مدیریت جنگ در هر سطحی مثال زدنی بود

وی با بیان اینکه مدیریت جنگ در هر سطحی مثال زدنی بوده است، گفت: این مدیریت چه در صف، چه در ستاد و چه در سطح
مدیریت دولت وقت مثال زدنی است و میزان تورم، رکود اقتصادی و گرانی دوران جنگ ثبت شده است و می توان آن را با شرایط حال حاضر که جنگی هم وجود ندارد، مقایسه کرد.
وی افزود:
به عنوان مثال وقتی تصمیم گرفته می شود مبنی بر اینکه رییس جمهور وقت از نخست وزیر دیگری استفاده کند، محسن رضایی به عنوان فرمانده سپاه نزد امام رفته و به ایشان می گویند حتما باید آقای میرحسین موسوی رییس دولت باشند، چرا که ایشان کاملا در خدمت جنگ و آرمان های جنگ بوده است.
 

 فرمانده سپاه از مدیریت اجرایی کشور راضی بود
به گفته وی، حداقل نتیجه ای که از این رویکرد می توان گرفت این است که
فرمانده سپاه از مدیریت اجرایی کشور راضی بوده و وساطت می کند که این مدیریت عوض نشود.
 

 کشوری که قدر سرمایه های خود را نداند عاقبت خوشی نخواهد داشت

افروغ با بیان اینکه قطعا کشورهایی که قدر سرمایه های خود را ندانند، عاقبت خوشی نخواهند داشت، گفت:
کشوری که نمی تواند هضم و درک کند که در چه شرایطی و وضعیتی و در چه مقطع و حساسیتی، چه افرادی ایفای نقش کرده و دین خود را به کشور ادا کرده اند، نمی تواند به تعالی برسد چرا که یکی از راه های رسیدن به تعالی، قدردان گذشته بودن و توجه به مفاخر است و باید توجه داشته باشیم که اختلاف سلیقه ها، نباید مانعی برای قضاوت منصفانه و عاملی برای بی توجهی به شخصیت های تاریخی ما باشد و قطعا زیبنده کشور نیست که بر همه مفاخر تاریخی خود چوب تاراج بزنیم ولو اینکه اختلاف سلیقه داشته باشیم.

 بر اساس اعتقاد امام اختلاف سلیقه ها نباید به قیمت حذف رقیب باشد

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه
اختلاف سلیقه ها نباید به قیمت حذف رقیب باشد، عنوان کرد:
این نکته ایست که امام بارها به آن پرداختند و ایشان بر آزادی بیان و آزادی مطبوعات در عین رقابت تاکید داشتند و می گفتند همه اینها تا جایی است که به حذف رقیب نیانجامد و شاخصه امام برای آزادی بیان بر این مهم متکی است و بر اساس دیدگاه امام هر کس که به نظام و قانون اساسی التزام دارد، می تواند در عرصه حضور داشته باشد.

 در زمان جنگ ، مدیریت کشور در دست یک جناح نبود

وی افزود: در زمان جنگ، چه در جبهه ها و چه در پشت جبهه ها، شاهد حضور همه گروه ها بودیم و واقعیت این است که در آن زمان مدیریت کشور در دست یک جناح نبود و همه جناح ها علیرغم اختلاف سلیقه ها، در سطوح و رده های مختلف حضور داشتند و این مهم از ویژگی های مثبت دفاع مقدس است که باید به ما به ارث برسد. همواره نیازمنداین رویکرد هستیم چرا که اگر کشور یکدست شده و تحت سیطره یک جناح قرار گیرد، قطعا دوام نمی آورد و شاخصه های یک جامعه سالم را نخواهد داشت و در معرض تلاشی قرار می گیرد و عده ای احساس می کنند هیچ مشارکت و سهمی در اداره کشور ندارند، لذا منزوی شده و در شرایط بحرانی حاضر به ایفای نقش و حضود در صحنه نخواهند شد.
 

 ابعاد عرفانی دینی و معنوی دفاع مقدس
 

افروغ در ادامه با اشاره به ابعاد عرفانی، دینی و معنوی دفاع مقدس، گفت: در آن دوران یک حالت معنوی و روحانی و نوعی اتصال در رزمندگان ایجاد شده بود که شاید بهترین تعبیری که می توان از این حالات داشت همان است که امام فرمودند "خرمشهر را خدا آزاد کرد" که این جمله یک دنیا معانی عرفانی را در خود نهفته دارد و بدین معنی است که همه خدایی شده بودند و همه به گونه ای احساس اتصال به خدا را داشتند، ارتباطی با خلوص که باعث شد بتوانیم شاهد آزادی خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت در دفاع مقدس باشیم.

 ارزیابی مجموعه فعالیت های فرهنگی، هنری انجام شده در حوزه دفاع مقدس
 

این جامعه شناس در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی مجموعه فعالیت های فرهنگی، هنری و ... انجام شده در حوزه دفاع مقدس و نشر ارزش های آن گفت: علیرغم اختلاف سلیقه ها تا آنجا که من مطالعه و بررسی کرده و حسب وظایف نمایندگی خود در مجلس هفتم به آن پرداخته ام، کارهای خوبی به ویژه در حوزه هنری و توسط سوره مهر در این باره انجام می شود؛ چاپ خاطرات رزمندگان و فرماندهان در سوره مهر و چاپ رمان «دا» به عنوان پرفروش ترین کتاب بخش رمان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله این توفیقاتی است که نشان می دهد بین نسل قدیم و جدید با محوریت دفاع مقدس پلی ارتباطی برقرار شده است.
وی افزود: باید ببینیم، این کتاب توسط چه شیرزنی روایت شده است و چه ویژگی ها و صفاتی داشته و از چه روحیه و اخلاقیاتی برخوردار بوده است و اکنون چقدر به زنانی احتیاج داریم که چنین نگاهی به جنگ و دفاع مقدس و حیات انقلاب و حیات بشری داشته باشند.

 متاسفانه عده ای به نام دفاع مقدس ، نان سیاسی می خورند
 

وی در ادامه با انتقاد و ابراز تاسف از اینکه عده ای به نام دفاع مقدس، نان سیاسی می خورند، اظهار کرد: بین نان خوردن سیاسی و هزینه دادن و چوب خوردن فاصله زیادی است و کسانی که فقط حسب قرب الهی و بدون چشم داشتی وارد این عرصه می شدند و از تمام زندگی خود می گذشتند، با کسانی که به نام خدا، نان سیاسی می خورند خیلی فاصله وجود دارد و متاسفانه امروز شاهد یک رنگ و لعاب و شعاری از این مفاهیم هستیم ولی وقتی پای عمل و محتوا و مضمون به میان می آید، می بینیم که تا رسیدن به این مضامین بلند فاصله زیادی داریم و این مضامین بعضا در قالب شعار، ابزار نان خوردن سیاسی عده ای شده است.

 از دفاع مقدس در ابعاد و قلمروهای مختلف می توان عبرت گرفت
 

افروغ اظهار کرد: در کل باید گفت، دفاع مقدس عرصه و قلمرویی است که می شود در ابعاد و قلمروهای مختلف از آن عبرت گرفت، چه در خصوص مقاومت و شجاعت، چه عرفان و معنویت، چه در خصوص یک زیستن اخلاقی و چه مدیریت صحیح اقتصادی سیاسی و فرهنگی کشور.

 امام فرمودند سر فرصت به مساله پذیرش قعنامه 598 پرداخته شود
 

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریفات صورت گرفته درباره دوران دفاع مقدس از زبان برخی ها، با اشاره به ابهامتی که از سوی برخی در باره پایان جنگ و پذیرش قطعنامه مطرح می شود، گفت: به هر حال امام هم فرمودند مسائلی درباره پذیرش قطعنامه 598 وجود دارد که باید سر فرصت به آن پرداخته شود که به نظر من الان می تواند زمانی باشد که این مساله با حضور کارشناسان منصف و دست اندرکاران امر بررسی شود که آیا شرایط به گونه ای بوده و می توانسته است به نتیجه ای غیر از پذیرش قطعنامه منجر شود.

 نباید قضاوت را به کسانی که آتش جنگ و مقاومت را نچشیده اند، سپرد
 

افروغ در عین حال تاکید کرد: باید توجه شود که واقعیت این است که امام این مساله را تایید کردند و در واقع جام زهر را نوشیدند و اسم این جام زهر را هم شهد شیرین عسل نگذاشتند. امام مایل بودند این جنگ تا پایان و تا نابودی صدام حسین ادامه یابد ولی حسب یکسری محدودیت ها این اتفاق نیافتاد و قطعنامه را پذیرفتند. اما مسائل گوناگون و عدیده ای در پذیرش این قطعنامه وجود دارد و نمی توان یک طرفه به قضاوت نشست و یا اینکه قضاوت را به کسانی سپرد که اصلا آتش جنگ و آتش مقاومت را نچشیده اند و در جریان مستقیم جنگ نبوده اند.
وی افزود:
  امروز هستندکسانی که چفیه می بندند ولی هیچ بویی از جبهه نبرده اند و بسیجی دوران جنگ نیستند، برخی هستند که نام بسیجی را روی خود می گذارند ولی تحت تاثیر القائات و اغوائات قدرت طلبانه دین به دنیا فروشی عده ای هستند و خیلی داغ تر از رزمندگان، عرفا و سلکای جبهه های موضع می گیرند و کسانی هستند که داعیه دفاع از ارزش ها را دارند و معلوم نیست که اگر صحنه کارزار شود بتوانند حضور مردانه ای همانند کسانی داشته باشند که از نزدیک آتش جنگ را حس کرده اند.

 آنهایی که در جریان جنگ بوده و با مدیریت آن آشنا بوده اند، این مسائل را ریشه یابی کنند
 

افروغ خاطرنشان کرد: در حقیقت آنهایی که در جریان جنگ بوده اند و به گونه ای با مدیریت جنگ در ابعاد مختلف آشنا بوده اند، باید سر فرصت بر اساس نظر امام، مسائل را ریشه یابی کنند که به اعتقاد من اگر پیش از این ریشه یابی می کردیم شاید شاهد بسیاری از مشکلات موجود نبودیم.
به گفته وی، در این تحلیل ها باید به این مهم توجه شود که آنچه در پایان جنگ اتفاق افتاده است یک اتفاق طبیعی بوده و حداقل حسب مصلحت، امام آن را تایید کرده بودند و بر اساس تفکیکی که ایشان برای مصلحت و حقیقت قایل بودند گفتند سر فرصت به این مساله پرداخته شود تا دست اندر کاران هم درباره این قضیه مصلحت اندیشانه برخورد نکنند و حقیقت گرایانه به عوامل پذیرش قطعنامه بپردازند.

 فرهنگ بسیجی بیش از آنکه صورت باشد، محتوا و روح و جوهر است
 

این جامعه شناس در پاسخ به سوالی درباره فرهنگ بسیجی و چگونگی احیا و بازگشت به فرهنگ بسیجی واقعی، گفت: فرهنگ بسیج تعریف شده است و بیش از آنکه صورت باشد، محتواست و بیش از اینکه قالب و نماد باشد یک روح و جوهر است. فرهنگ بسیجی فرهنگ تواضع، زیستن اخلاقی، افتادگی، فتوت و مردانگی است. فرهنگی است که با ایثار و گذشت میانه خوبی دارد و اینها همه مفاهیم شناخته شده ای هستند و اینکه خودمان را با منافع عده ای گره بزنیم و همه این ارزش ها را در استخدام پیش برد منافع یک جناح در آوریم، معرف فرهنگ بسیجی نیست.
افروغ با بیان اینکه امام می گفتند که نظامیان و در سطحی حتی بسیجیان نباید به معنای مصطلح آن وارد سیاست شوند، گفت: این بدین معنی نیست که بینش و موضع گیری سیاسی نداشته باشند اما بر اساس اعتقاد امام نباید به نفع یک جناح و گروه وارد قضایا شوند و خود را به عنوان مبلغان یک جناح و یک گروه خاص قرار دهند.

 بسیجی نباید به عنوان یک طرفدار احساساتی و عاطفی به هرگونه اختلاف سلیقه بتازد
 

وی با انتقاد از ایجاد شرایطی که گفتن این حرف ها سخت شده است، گفت: متاسفانه تا این مسائل مطرح می شود و تا کسی این رویکردها را مذموم بدانند، ممکن است به اینکه مخالف حضور دین در سیاست است، متهم شود ولی اینگونه نیست؛ بلکه به اعتقاد ما می توان حضور مدبرانه و حکیمانه در سیاست داشت ولی نباید به عنوان یک طرفدار احساساتی و عاطفی به هرگونه اختلاف سلیقه تاخت و اسم آن را فرهنگ بسیجی گذاشت که قطعا فرهنگ بسیجی اینگونه نیست.
 

 بسیجی و سپاهی باید به گونه‌ای موضع بگیرند که مردم به آنها امید ببندند
 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ بسیجی، فرهنگ گذشت و ایثار است و بیشتر بر اشتراکات تاکید دارد تا بر تفاوت ها، عنوان کرد: بسیجی و سپاهی باید به گونه‌ای موضع بگیرد که مردم به آنها امید ببندند و در شرایط بحرانی به آنها ارجاع کنند اما وقتی سپاه و بسیج به یک دولت و جناح تقلیل می یابد و همه ارزش‌های خود را خرج یک جناح می کنند، نباید توقع داشت که مردمی که با آن جناح و دولت خاص اختلاف سلیقه و دیدگاه دارند، بتوانند آن نگاه امیدبخش و همراه با خوش بینی را نسبت به سپاه و بسیج داشته باشند.
 

 نباید دفاع از دست آوردهای انقلاب را با منافع یک گروه گره زد
 

افروغ اظهار کرد: من به عنوان کسی که سال ها، در برهه ای از دوران جنگ مسئولیت پیگیری فرمان امام در سپاه در منطقه ای از کشور را عهده دار بوده ام، بخوبی می دانم که امام تا چه حدی نسبت به موضع گیری علنی سپاه و برخی از رده های بالای بسیج حساس بوده اند؛ این رویکرد بدین معنی نیست که نباید بینش سیاسی داشته باشند بلکه باید بینش سیاسی داشته باشد و از دست آورهای انقلاب دفاع کنند ولی نباید دفاع از دست آوردهای انقلاب را با منافع یک گروه گره زد و خیلی وقت ها بسیجی باید خویشتن دار باشد و بیشتر بر اشتراکات توجه داشته باشد و از قدرت و فضیلت قدرت مدنی در ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی فرهنگی و اقتصادی غافل نشود.
 

 بسیجی با زیستن اخلاقی و معنویت و گذشت و فتوت پیوند دارد
 

وی درباره ابزار معرفی فرهنگ بسیجی واقعی به مردم، عنوان کرد: در آثار و رمان های منتشر شده، فرهنگ بسیجی و ماهیت آن کاملا مشخص است. می توان برای معرفی این فرهنگ و معرفی آن از قالب های مختلف استفاده کرد. به اعتقاد من از هر ابزاری می توان در این زمینه استفاده کرد، اما نکته اساسی جوهر و روح و محتواست. معنای بسیجی پیوندی با زیستن اخلاقی و معنویت و گذشت و ایثار و فداکاری و فتوت دارد و من بیشتر دل مشغول محتوا و مضمونی هستم که باید حفظ شود که فکر نمی کنم این مضامین برای ما شناخته شده نباشد.
مدیر گروه علم و دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما روی موجی از این ارزش ها بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: الگوی ما الگوی امام حسین(ع) در قیام معروف کربلاست. کربلا برای ما یک عرصه مثال زدنی است که شروع آن و وقایع آن برای ما درس عبرتی باشد. زینب(س) و امام حسین(ع) برای ما الگو هستند. فلسفه پیام امام حسین(ع)، پیام ها و گفته های ایشان می تواند برای ما الگو باشد.

 باید ببینیم فرماندهان شیعه و اسوه های شهادت در دفاع مقدس چگونه می زیستند؟

وی افزود: ما باید ببینیم فرماندهان شیعه و اسوه های شهادت در دفاع مقدس چگونه می زیستند؟ ما باید وصیت نامه های شهدا را بخوانیم و به آنها عمل کنیم.
 

 فقط نباید به مراسم بزرگداشت شهدا اکتفا کرد

به گفته وی،
مرحوم جلال آل احمد به زیبایی می گوید از زمانیکه ما اصل شهادت را فراموش کرده و به بزرگداشت شهدا اکتفا کرده ایم و به برپایی مجالس شهدا قناعت کردیم، دربانان گورستان شده اییم که به اعتقاد من هم اکنون هم یکسری از افراد را به عنوان زینت المجالس این مراسم ها شناسایی می کنیم تا حرف های تکراری بزنند که این یعنی قالب گرایی و صورت گرایی. اگر قرار است فرهنگ بسیجی زنده بماند فقط نباید به بزرگداشت و برگزاری مراسم برای شهدا اکتفا کرد بلکه باید روح، اخلاق، معنویت، جوهر و معنای زیستن شهید گونه را در جامعه نشر داد.
وی افزود: ایثارهای اقتصادی، گذشت های اقتصادی و خدمات اقتصادی که بسیج می تواند بدون چشم داشت و توقع سیاسی به مردم داشته باشند، به احیای فرهنگ بسیجی کمک می کند و وقتی بسیجی بیش از حد آلوده دنیا می شود، نمی توان توقع الگو بودن از وی داشت.
 

 متاسفانه به نام کمیت، جوهرسوزی و کیفیت سوزی می شود

افروغ در خاتمه با بیان اینکه انتقال جوهر و معنا با کیفیت رابطه دارد تا با کمیت، گفت:
وقتی کمیت گرایی ملاک عمل می شود، باید منتظر شویم که روح و جوهر هم بسوزد که متاسفانه شاهد این مساله هستیم که به نام کمیت، جوهرسوزی و کیفیت سوزی می شود و بر این اساس فرهنگ بسیجی دستخوش نمادگرایی شده است و فقط صورتی از فرهنگ بسیجی را برخی ها خوب می فهمند و از روح و معنای آن غافلند که برای درک این روح، باید به زندگینامه و وصیت نامه شهدا و تجربیات فرماندهان جنگ در عصر حاضر توجه کرد که از این طریق می توان فرهنگ بسیجی واقعی را حفظ کرده و ترویج داد.

مـــرجـــع

 پنجشنبه ، 20 آبان 1389

عنوان اصلی متن : مدیریت جنگ در هر سطحی مثال زدنی بود
 

 

« تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی »

 

   




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :