http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها با یك آیین‌‌نامه



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 22 خرداد 1392 توسط عـبــد عـا صـی


تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها با یك آیین‌‌نامه


  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید


با وجود تكذیب آموزش و پرورش درباره خبر ممنوعیت ادامه تحصیل دانش‌آموزان تجدیدی سال اول دبیرستان در رشته‌های نظری تعدادی از دانش‌آموزان، والدین، دبیران، مدیران مدرسه و معاونان و روسای مناطق در گفت‌وگو با «اعتماد» این خبر را تایید كردند. بر این اساس آموزش و پرورش به مدیران و مسوولان مدارس دستور داده بدین شیوه دانش‌آموزان را برای رفتن به هنرستان و رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش ترغیب كنند. آموزش و پرورش قصد دارد بر اساس تاكید برنامه پنجم توسعه، تا پایان این برنامه 50 درصد دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش سوق دهد. حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش مدعی است تا دو سال اول اجرای برنامه ظرفیت آموزش و پرورش برای ورود به هنرستان‌های فنی و حرفه‌یی پر شده است و در حال حاضر تاكید وزارتخانه رسیدن به آمار 70 درصدی دانش‌آموزان هنرستانی است. در همین راستا مسوولان آموزش و پرورش برای رسیدن به آمار 70 درصدی، مطابق با روند شتابزده دنبال شده در دیگر برنامه‌ها و طرح‌های این وزارتخانه در دوره‌یی كه گذشت، راهكارهایی همچون كاهش ظرفیت دبیرستان‌ها در رشته‌های نظری و ترغیب و اجبار دانش‌آموزان از طریق آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها برای تحصیل در هنرستان‌ها را در پیش گرفته‌اند. همچنین طی دو سال گذشته وزارت آموزش و پرورش مجوز استخدام 12 هزار نیروی انسانی در هنرستان‌های كشور را صادر كرده است تا آمار دانش‌آموزان مدارس فنی و حرفه‌یی از 312 هزار نفر در سال 89 به 316 هزار نفر در سال 91 و تعداد دانش‌آموزان كار و دانش از 362 هزار نفر به 368 هزار نفر در این مدت برسد. در همین مدت تعداد دانش‌آموزان دبیرستان‌های كشور حدود 100 هزار نفر كاهش داشته است.

چندی پیش خبری مبنی بر دستور آموزش و پرورش به دبیرستان‌ها رسانه‌یی شد كه براساس آن، اگر دانش‌آموزان اول دبیرستانی در امتحانات خرداد ماه نمره قبولی نیاورند، حق انتخاب رشته‌های نظری، شامل ریاضی و فیزیك، علوم انسانی و علوم تجربی، را ندارند. این خبر بلافاصله از سوی مسوولان آموزش وپرورش تكذیب شد، ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تاكید كرد دانش‌آموزانی كه در مقطع اول دبیرستان نتوانند نمره قبولی در درسی را بگیرند، فرصت جبران این نمره را در شهریور و مهرماه دارند. این دانش‌آموزان پس از امتحان و با كسب نمره قبولی می‌توانند به رشته‌های نظری ورود پیدا كنند. در این شرایط و با وجود تكذیب مسوولان، یك میلیون دانش‌آموز پایه اول دبیرستان با وجود آیین‌نامه‌یی كه چندی پیش از سوی معاون و مسوولان مدرسه به آنها ابلاغ شده، همچنان نگران سرنوشت تحصیلی و شغلی‌شان هستند. هرچند همچنان تعداد زیادی از خانواده‌ها و والدین از این تصمیم جدید آموزش و پرورش اطلاعی ندارند. به گفته تعدادی از مسوولان مدارس تهران، این بخشنامه از سوی آموزش و پرورش سال گذشته نیز به آنها ابلاغ شده و تعدادی از دانش‌آموزان شهریورماه گذشته به این دلیل كه سیستم آموزشی اجازه ثبت‌نام در رشته‌های نظری را به آنها نمی‌داد، ناچارا در رشته‌های كار و دانش و فنی ‌وحرفه‌یی ثبت‌نام كرده‌اند. امسال نیز در جلسه مدیران مناطق آموزش و پرورش به صورت شفاهی خواسته شده دانش‌آموزان را با این شیوه به سمت رشته‌های كار و دانش و فنی و حرفه‌یی هدایت كنند.



رشد 50 درصدی كار و دانش با اجبار بود


یكی از مدیران دبیرستان‌های تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره این خبر می‌گوید: «تكذیب كردن برای آموزش و پرورش كاری ندارد اما در جلسه‌یی كه با مسوولان آموزش و پرورش منطقه داشتیم از ما خواستند بچه‌ها را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش هدایت كنیم. به گفته او سهمیه و ظرفیت رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی پایین آورده شده و برنامه‌ریزی‌های مسوولان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش است.» در همین زمینه معاون آموزش و پرورش یكی از مناطق تهران هم می‌گوید: «این موضوع را امسال به صورت بخشنامه برای ما نفرستادند اما در جلسات از ما خواستند به بچه‌ها این موضوع را اعلام كنید و از دو سه هفته پیش در تك تك كلاس‌های پایه اول این موضوع را به اطلاع دانش‌آموزان رسانده‌ایم.» به گفته او این روند سال گذشته نیز دنبال می‌شد و سیستم شهریورماه هدایت‌نامه تحصیلی برای رشته‌های نظری صادر نمی‌كرد و تنها دانش‌آموزانی كه به صورت دستی و با مراجعه به اداره موضوع را پیگیری می‌كردند توانستند در رشته‌های نظری ادامه تحصیل دهند. بر این اساس تعداد زیادی از دانش‌آموزان و والدینی كه این موضوع را پیگیری نكردند براساس هدایت نامه تحصیلی صادر شده به رشته‌های كار و دانش و فنی و حرفه‌یی رفتند. او ادامه می‌دهد: «سال گذشته وزیر اعلام كرد رشته‌های كار و دانش 40 تا 50 درصد رشد داشته است؛ درصورتی كه این افزایش بدین ترتیب و اجباری بوده است.»رییس یكی از مناطق آموزش و پرورش نیز با بیان اینكه به ما اعلام كرده‌اند حق هیچ گونه مصاحبه‌یی ندارید، می‌گوید: «با وجود اینكه این موضوع در تلویزیون و رسانه‌ها از سوی آقای سحرخیز تكذیب شد اما از آبان ماه سال گذشته به ما ابلاغ شده بود.» در همین زمینه دبیر یكی از دبیرستان‌های تهران هم می‌گوید: «حدود دو هفته پیش در ساعت كلاس معاون مدرسه این موضوع را به دانش‌آموزان اعلام كرد و از آن زمان به بعد نگرانی دانش‌آموزان نسبت به امتحانات پایان سال بیشتر شده است.» به گفته او سال گذشته نیز دانش‌آموزانی كه تجدیدی می‌آوردند سیستم اولویت اول رشته تحصیلی را برای آنها رشته‌های كار و دانش در نظر می‌گرفت. یكی دیگر از مدیران مدارس تهران نیز می‌گوید: «سیاست فعلی آموزش و پرورش تقویت رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش است. در حالی كه امكانات لازم این رشته‌ها هنوز فراهم نیست.: به گفته او اگر زیرساخت‌های لازم برای تقویت این رشته‌ها فراهم باشد و بچه‌ها با میل و رغبت خودشان به سمت این رشته‌ها بروند سیاست درستی است اما اجبار تاثیر منفی دارد. مدیر یكی دیگر از مناطق تهران نیز می‌گوید: «سال گذشته نیز ما چنین روندی را برای پر كردن هنرستان‌ها داشتیم و آن زمان هم اگر دانش‌آموزی حتی یكی از دروس را شهریور امتحان می‌داد باید هنرستان می‌رفت.» به گفته او در آن زمان یكسری مخالفت‌ها و اعتراضاتی از سوی والدین شد اما فقط دانش‌آموزانی كه شخصا پیگیری كردند مشكل‌شان حل شد. به گفته او «در كمیسیون آموزش مجلس هم مخالفت‌هایی در این زمینه شد. به همین دلیل امسال نه به صورت بخشنامه اما از ما خواسته شد این موضوع را پیگیری كنیم.»



افزایش هزینه كلاس‌های خصوصی

با وجود بی‌اطلاعی بخش زیادی از والدین از این برنامه آموزش و پرورش، تعدادی از آنها این روزها در تب و تاب گرفتن كلاس خصوصی برای فرزندان‌شان هستند. یكی از والدین می‌گوید مجبور شده است هزینه زیادی را صرف كلاس‌های خصوصی برای چهار درس سرنوشت‌ساز فرزندش بكند. تعداد دیگری از والدین نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» با ابراز نگرانی نسبت به این شیوه انتخاب رشته از فشرده بودن امتحانات امسال و افزایش هزینه‌ كتاب‌های كمك آموزشی و كلاس‌های خصوصی گله‌مندند. یكی دیگر از والدین دانش‌آموزان هم می‌گوید با شنیدن این خبر از دو هفته پیش بیش از نصف حقوق این ماهش را صرف هزینه كلاس‌های خصوصی فرزندش كرده است. تعدادی از دانش‌آموزان اول دبیرستانی نیز از استرس و نگرانی این روزهای دانش‌آموزان می‌گویند. به گفته یكی از این دانش‌آموزان معاون مدرسه دو هفته پیش تاكید كرد دانش‌آموزانی كه تجدیدی بیاورند به رشته‌های نظری نمی‌توانند بروند و این موضوع استرس بچه‌ها را برای امتحانات بیشتر كرده است. یكی دیگر از دانش‌آموزان سال اول دبیرستان نیز می‌گوید: «اوایل سال تحصیلی به ما گفته بودند كه اگر خرداد قبول نشویم بالاجبار باید رشته‌های كار و دانش را انتخاب كنیم. این در حالی است كه بسیاری از رشته‌های كار و دانش رشته‌های خوبی نیستند و بسیاری از دانش‌آموزان هم كشش و توانایی این رشته‌ها را ندارند.»



دل پر مدیران مدارس دولتی


اما اگرچه این شیوه آموزش و پرورش برای افزایش ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌یی و كار و دانش نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به دنبال داشته است اما دل پر مدیران مدارس دولتی این روزها بیشتر از سرانه واریز نشده مدارس، قبض‌های آب و برق و گاز، حق الزحمه‌ها و اضافه‌كاری‌های پرداخت نشده و وعده و وعیدها و قول‌های مسوولان آموزش و پرورش است كه درحد حرف باقی مانده است. یكی از این مدیران در این زمینه می‌گوید: «هیچ پولی برای هدیه روز معلم امسال در اختیار ما قرار نگرفت. سندیكاها و تشكل‌ها هم دست‌شان به جایی نمی‌رسد. حق‌الزحمه سال گذشته امتحانات نهایی هنوز پرداخت نشده و امسال برای امتحانات به مشكل می‌خوریم. تنها كاری كه فعلا برای ما انجام دادند این بوده كه معاونت پشتیبانی اعلام كرد فعلا قبض آب و برق و گاز را پرداخت نكنیم.»مدیر یكی دیگر از دبیرستان‌های تهران هم می‌گوید: «اضافه‌كاری مدیران و معاونان از خرداد ماه سال گذشته حذف شده است. اگر آموزش و پرورش بودجه ندارد چرا در تعطیلات عید امسال 400 تا 600 هزار تومان بن به كارمندان داخل وزارتخانه و حوزه‌های ستادی پرداخت كرد. و به حدود سه الی چهار هزار نفر از كارمندان داخلی هم حدود 300 هزار تومان پول داده است.» مدیر دیگری از مشكلات بیمه‌یی فرهنگیان می‌گوید: «قیمت و سهم بیمه طلایی معلمان افزایش پیدا كرده و به 23 هزار و 500 تومان رسیده است. آموزش و پرورش هم بیش از یك سال است به تعهداتش عمل نكرده و حق بیمه‎اش را پرداخت نكرده است. او ادامه می‌دهد: «از طرفی بیمه فرهنگیان كارایی ندارد و سرانه مدارس را هم امسال پرداخت نكرده‌اند. از داخل خود وزارتخانه به ما اجحاف می‌شود. 150 هزار تومان كمكی را هم كه هر سال به ما كمك می‌كردند امسال محدود كردند به 60-50 هزار تومان اجناسی كه با تاخیر داده شد.» خواسته این مدیر مدرسه از مسوولان آموزش و پرورش این است كه كمتر صحبت كنند و بیشتر عمل كنند. در حال حاضر براساس گزارش بانك مركزی از تعداد دانش‌آموزان كشور در سال 91-90 دو میلیون و 273 هزار نفر در دبیرستان‌ها و 684 هزار نفر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌یی مشغول تحصیل هستند. بررسی آمار سال‌های گذشته بیانگر رشد تعداد دانش‌آموزان هنرستانی و كاهش دانش‌آموزان رشته‌های نظری است.



  تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی






درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :