تبلیغات






http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - چه بی-خبریم از این بخشندگی وُ کرامت ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ شنبه 22 تیر 1392 توسط عـبــد عـا صـی

  

 

 

 

 

 

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید


  بسم الله الرحمن الرحیم

 غفران الهی
یکی از صفات خدا که قرآن از آن مکرر سخن به میان آورده است صفت زیبای غفور است. غفور یعنی بخشنده. وقتی نمی شود خدا را شناخت؟ چگونه می شود غفوریت خدا را شناخت ؟
ما خدا را نشناخته ایم . نمی توانیم آنگونه که هست او را بشناسیم.
تاحدودی این ناشناختگی طبیعی است .چون خدا را نمی شود شناخت، خدا برای شناخت خود آیاتی را در خلقت آفریده است تا بواسطه آنها شناخته شود!
مثال ناقصی است و بقول قائل: "خاک بر فرق من و تمثیل من!"
قطره ای را در دل اقیانوس در نظر بگیرید. کدام قطره می تواند پهنای اقیانوس بیکرانی را در یابد؟
به دلیل همین ناتوانی درشناخت حضرت حق است که الله اکبر می گوییم.
الله اکبر،یعنی اساسا نمی شود خدا را آنگونه که هست، شناخت، تا بشود او را توصیف کرد!
بر خلاف قول رایج ما ایرانی ها الله اکبر بمعنای "خدا بزرگ است" نیست!
آساسا در عالم چیزی بزرگ نیست که خدا از او بزرگتر باشد! اینگونه ترجمه به گمان من، معنایی شرک آمیز دارد.
سالها خواندیم و شنیدیم و گفتیم و گفتند که یکی بود و یکی نبود! یکی نبود نه بمعنای این است که کسی جزخدا نبود ! نه.! یکی نبود ،یعنی اینکه، خدا یکی بود، اما نه آن یکی که بعد از آن عدد دو هست! یکی نبود، یعنی آن یکی که بعد از آن هرگز دویی! در کار نبوده است!
با این همه در روایات و آیات تا حدودی دامنه این ناشناختگی برچیده شده است.
یکی ازاین ناشناختگی ها مساله مغفرت الهی و بخشیدن بندگان حق است.
بنده گناهی می کند و ازخدا طلب آمرزش می نماید.ما گمان می کنیم همانگونه که کسی از کسی برای رفع عطش خود آبی طلب می کند و به اندازه نیاز خود آب می نوشد و سیراب می شود ،خدا هم به اندازه مقدار گناهی که بنده کرده است، بر او بارش غفران دارد. اما اینگونه نیست .
خداوند با تمام مغفرت خود یکجا به سوی بنده گنه کارخود روی می آورد و او را می آمرزد.
باز مثال ناقصی بزنم!
بر سر کسی که گرد و غبار نشسته است، می توان با یک سطل آب غبار را برداشت. خداوند باری تعالی برای برطرف کردن غبار گناه ازسر بنده خود، آب تمام اقیانوس ها را بر سر او می ریزد!
اصلا خدا بندگان خود را برای این خلق کرده است تا آنها را بیامرزد.
درجایی دیدم وقتی حساب و کتاب روز قیامت برپا و به حساب خلایق رسیدگی می شود عده ای در صحرای محشر بی تکلیف می مانند که اگرچه گناهی ندارند اما اعمال نیکی هم در پرونده خود ندارند که با آنها راهی بهشت شوند . سرهایشان را از خجلت رو به پایین می اندازند وامید به رحمت ومغفرت الهی دارند. در این لحظه از طرف حضرت حق خطابی به آنان می رسد که معنایش این است:
چه کنم با مشتی خاک! اگر او را نیامرزم!
آنها را هم به بهشت می برند و پس از آن بساط قیامت را هم برمی چینند!
همین مفهوم دعا را بنگرید .ما دعا می کنیم تا چه بشود؟ از ما خواسته شده است با دعا به خدا نیازمان را بگوییم. بسیار خوب! مگر خدا نمی داند که نیاز و خواسته ما چیست؟ گفتن مطلبی به کسی که آن مطلب را می داند چه معنایی دارد؟!
از ما خواسته شده است دعا کنیم تا لااقل سهمی در برآورده شدن نیازمان داشته باشیم.
بزرگی می گفت وقتی به محضر امامی مشرف می شوید خیلی پرچانگی نکنید! بگذارید او که از تمام عوالم روح و نیاز شما باخبر است دفتر وجود شما را ورق بزند!
این بزرگ می گفت اینکه به ما گفته شده است درچنین جاهایی دعا کنیم برای آن است که از بیکاری و بی حرفی درحرم ائمه چرت نزنیم و خوابمان نبرد و الا امام که همه چیز ما را می داند!
ماه رمضان و شب قدر و ثواب وعبادت و استغفار و دعا بهانه ای برای آمرزش الهی است!

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :