http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - آیت الله امجد: همه عدالت می خواهیم، اما ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ یکشنبه 30 تیر 1392 توسط عـبــد عـا صـی

 

 

          

آیت الله امجد: همه عدالت می خواهیم، اما ...

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید


  بسم الله الرحمن الرحیم
 انسان باید صفت خدایی داشته باشد. این ماه رمضان تمرینی است که ما صفات خدایی را کسب کنیم.
به گزارش جماران به نقل از شفقنا، چهار‌شنبه شب آیت‌الله محمود امجد در جریان جلسات اخلاق خود، ابراز امیدواری کرد که همه زندانیان بی‌گناه در این ماه رمضان آزاد شوند.
وی با توصیه به عدالت خواه بودن گفت:
همه‌مان عدالت می‌خواهیم؛ اما برای دیگران و نه برای خودمان. اگر بخواهند حق شما را از من بگیرند، من عدالت نمی خواهم.
این استاد اخلاق ، در ضرورت پناه بردن به خدا گفت:
با این اوضاع دنیای زمان ما، مگر چاره‌ای جز پناه بردن به دامن خدا هست؟
این استاد حوزه علمیه، به اهمیت نماز متذکر شد و علت عقب ماندگی مسلمان ها را بی توجهی به نماز خواند. وی در باره اهمیت نماز گفت: نماز اصلاح کننده فرد و جامعه و تسلی بخش انسان در بحران ها است.
آیت‌الله امجد رمضان را تمرینی برای کسب صفات خدایی دانست و درباره تاثیر روزه گفت: این روزه باعث می‌شود که بعد از ماه رمضان هر وقت انسان خواست خطا برود، ترمز بکند.
این استاد اخلاق‌، از دوران فعالیت خود درکوی دانشگاه تهران به عنوان دورانی دوست داشتنی یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که همه امور اصلاح شوند.
شایان یادآوری است که مقام معظم رهبری فعالیت آیت الله امجد در کوی دانشگاه را نمونه حضور موفق یک حوزوی در دانشگاه خوانده بودند و به دیگر روحانیون توصیه نموده بودند که از این روش الگو بگیرند.
برخی نکاتی که وی در جلسه چهار شنبه شب خود متذکر شد به شرح ذیل است:
*خدا همه را غرق رحمت کند. همه از این ماه رمضان استفاده بکنند. همه سرافراز بشوند. همه عاقبت به خیر بشوند.

*خدا به همه توفیق عمل بدهد. عدالت‌خواه باشیم. همه‌مان عدالت می‌خواهیم، اما برای دیگران و نه برای خودمان. اگر بخواهند حق شما را از من بگیرند، من عدالت نمی‌خواهم.
*یک روایتی هست که همه می‌دانید و خیلی روایت خوبی است. اما بعضی دانشجویان [‌به خاطر برداشت اشتباه از این روایت] گرفتار شده‌اند. این روایت که روایت نبوی هم هست این است که خدا می‌فرماید اگر کسی وضویش باطل شود و دوباره وضوء نگیرد، به من جفا کرده است. اگر وضو بگیرد و نماز نخواند، به من جفا کرده است. اگر نماز بخواند و دعا نخواند، به من جفا کرده است. اگر دعا بکند و من استجابت نکنم، من جفا کرده‌ام. من خدای جفا کاری نیستم.
حالا این کلمه «جفا» باعث شده بود که این دانشجو فکر کند که باید هر دو دقیقه به دو دقیقه برود و وضو بگیرد.
این روایت می گوید اگر می خواهی به جایی برسی، هر وقت توانستی دو رکعت نماز بخوان. استادها فرمودند که بعد از این نماز معرفت از خدا بخواهید. اللهم عرفنی نفسک الله عرفنی رسولک اللهم عرفنی حجتک ...
*اقم الصلوة لذکری ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله اکبر
عجیب است! [خداوند می فرماید] نماز برای یاد من است. نماز یاد است.
چرا ما مسلمان ها عقب افتادیم؟
جهتش این است که نماز عمود دین است. عمود خواندنی نیست. نماز ستون دین است.
*نماز تسلی بخش انسان در بحران‌ها است «استعینوا بالصبر و الصلوة»
*
زرتشتی‌های یزد یک دروغ نمی‌گویند، یک غیبت نمی‌کنند، یک فقیر بین‌شان نیست.
*یک دعای کوچک سه جمله‌ای هست [اشاره به دعای اللهم رب الشهر رمضان] که ثواب چهل سال عبادت را دارد. چه خدای خوبی داریم! خدایی که با سه جمله ثواب چهل سال عبادت را می‌دهد،
انسان [به جای رفاقت با خدا] برود با کی رفیق بشود؟ «لیس کمثله شیء».
همه چیز بدل دارد. اگر رفیق از دست رفت، یک رفیق دیگر هست. اگر فامیل از دست رفت، یک فامیل بهتر هست. خدا است که بدیل ندارد؛ «لیس کمثله شیء».
*بسم الله الرحمن الرحیم یعنی با نام خدایی که رحمن و رحیم است. وقتی گوینده می‌گوید بسم الله، شنونده هم باید بگوید بسم الله. بسم الله را فقط گوینده نباید بگوید. چه بسا شنونده اشتباه بشنود. اما اگر بسم‌الله گفت درست می شنود. گوینده بسم الله می‌گوید که درست بگوید. شنونده هم باید بسم الله بگوید. همه بگویید بسم‌الله الرحمن الرحیم.
* حضرت امیر می‌گویند الصلوة الصلوة؛ نماز خیلی مهم است.
*اولین چیزی که در قیامت از آن پرسیده می شود نماز است.
*وقتی آدم می گوید الله اکبر، خدا بزرگ است، همه کارها درست می شود.
*اساس سعات دنیا و آخرت نماز است.
*یاد خدا آرامش دهنده است. الا بذکرالله تطمئن القلوب. نماز ذکر است. آرامش می‌دهد. اطمینان می‌دهد.
خود صبر کمک است. یعنی انسان در گرفتاری ها بلند شود و دو رکعت نماز بخواند، می‌فهمد که منبع قدرتی هست. جای نگرانی نیست.
*نماز بهترین موضوع است. هر کس بخواهد نماز زیاد می خواند و هر کس بخواهد نماز کم می خواند.
*نمازاصلاح کننده فرد و جامعه است.
می‌گوید کسی که نماز می خواند لباسش غصبی نباشد، نجس نباشد و .... این ها نجاست های ظاهری هستند. آیا می شود که ما با حسد، کبر و خود پرستی [نماز بخوانیم]؟! می‌گوید یک موی حیوان حرام گوشت درلباست نباشد. بعد [خوی] همه حیوان‌ها در وجود من باشد! «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر»
*کسی که نماز می خواند مثل کسی می ماند که پنج دفعه خودش را شستشو می‌دهد. خوب چنین کسی چرکی در بدنش ندارد. کسی که پنج دفعه با خدا نشست و برخاست می‌کند، نظیف می‌شود. آدم نظیف سعی می‌کند جای آلوده نرود. وقتی که انسان لباسش تمیز بود، جای بد [و کثیف] نمی‌رود.
وقتی انسان روحش پاک شد، حاضر نیست هیچ کاری بدی بکند. نماز و روزه یک تمرینی است که ما درست بشویم و اراده مان قوی بشود.
مثلا همین روزه. انسان می‌خواهد آب بخورد. پلیسی این جا هست؟ [اما خود انسان آب نمی‌خورد.] این باعث می‌شود که حالت تقوا پیدا بکند. بعد از ماه رمضان هر وقت بخواهد کار خلافی بکند، ترمز می‌کند. تقوا ترمز کردن است.
*این روزه باعث می شود که بعد از ماه رمضان هر وقت انسان خواست خطا برود، ترمز بکند.
*نماز می‌خوانیم به این امید که بنده خدا بشویم.
*بنده تو هستیم و برای بندگی و برای همه چیز استعانت از تو می‌جوییم.
*با این دنیای زمان ما مگر در غیر از دامن خدا چاره‌ای هست؟
*جز افتقار به اهل بیت هیچ راه دیگری نیست.
*انسان باید صفت خدایی داشته باشد. این ماه رمضان تمرینی است که ما صفات خدایی را کسب کنیم. خدا ستار است، ما هم ستار بشویم. خدا کریم است، ما هم باید کریم باشیم. خدا روشنگر است. شب را می برد و روز را می آورد و ما هم باید این جوری باشیم.
*حسد سه جور است. یک نحوش که مسلم حرام است این است که من نمی‌توانم نعمتی را در شما ببینم و به علت حسادت حاضرم به هر طریق شما را نابود کنم.
یک حسادت این طور است که انسان در نتیجه حسادتش کاری نمی‌کند، اما از این حالت خودش هم بدش نمی‌آید. حرمت این نوع از حسادت مورد اختلاف است. چرا که در نتیجه حسادت کاری نکرده است.
حسادت سوم این است که نمی‌تواند نعمت را ببیند و لی از این حسادت خودش هم بدش می‌آید. این مَعفُو (مورد بخشش) است. بیشتر مردم همچنین حسادتی دارند.
*اما اگر حسد طلوع کند خطرناک است. داستانش را شنیده‌اید آن مردی که به بنده اش گفت سر مرا ببر و در خانه همسایه بینداز.
*برای سوره‌ها شناسنامه گذاشتیم. کوثر شناسنامه حضرت زهرا است. قدر شناسنامه امام زمان است. توحید شناسنامه خدا است.
*یک وقت یک دزدی را برای امامت نماز جماعت انتخاب کردند. پرسیدند چرا یک دزد را برای امامت انتخاب کردید؟ گفتند اگر پشت سر ما باشد، ممکن است اثاث ما را ببرد.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :