http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg
http://img.tebyan.net/big/1390/09/20111126123721510_moharam-12.jpg








امام خمینی: همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند.

/ باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...) - اگر بچه های مردم بد می شوند، ...



آفـتـــاب در زنـجـیـــر! ... (اگر از آفتاب بیم نداشتند ، هر شمعی را گردن نمیزدند! ...)







نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 شهریور 1393 توسط عـبــد عـا صـی

 

 

 اگر بچه های مردم بد می شوند، ...
 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید

 

  بسم الله الرحمن الرحیم

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادگار امام در مراسم تجدید میثاق وزیر آموزش پرورش، روسای آموزش و پرورش مناطق کشور و جمعی از فرهنگیان با آرمان های امام خمینی که در اولین روز هفته دولت در مرقد مطهر امام خمینی برگزار می شد، اظهار کرد: سال های پیش در کنگره ای به دبیری مرحوم دکتر حبیبی، موضوعی با عنوان «بازشناسی اندیشه امام خمینی در رابطه با علم اصول و تأثیر قدرت بر ورود امام به عرصه انقلاب و مبارزه» از جانب من مطرح شد. نتیجه آن بحث این بود که مبنای اصولی فقه، چگونه در رفتار یک فرد برای ورود او در اجتماع تأثیرگذار است و اینکه چطور عده ای وارد مبارزه می شوند اما عده ای دیگر خیر.
وی افزود:
در آن کنگره وقتی از تریبون پایین آمدم، یکی از یاران قدیمی امام به من گفت: آنچه که باعث ورود امام به مبارزه شد، این بود که امام نمی ترسید و دیگران می ترسیدند؛ بنابراین دنبال تئوریزه کردن بسیاری از عدم تحرک ها نباشید.
یادگار امام با توضیح این مسئله که شاید بسیاری از ما ترس خودمان را پشت مفاهیم و عناوین پنهان می کنیم، اظهار کرد:
مصلحت سازی هایی برای نشان ندادن واقعیت های رفتاری، همواره در ذهنیت همه انسان ها وجود داشته است. اگر کسی کاری را انجام می دهد، علل متعددی دارد و لزوما علت انجام کار، همان چیزی نیست که به عنوان دلیل مطرح می شود. علت و دلیل با هم متفاوت اند. علت واسطه ثبوت است، اما دلیل واسطه اثبات. برای اینکه چیزی را ثابت و القا کنند، دلیل می آورند ولی علت، واقعیت نفسانی قضیه است.
سید حسن خمینی
یکی از رموز توفیق امام در مبارزه را شجاعت دانست و گفت: شجاعت یعنی اینکه انسان برای هدفی که انتخاب کرده است، حاضر به پرداخت هزینه های مالی، جانی و آبرو باشد. برخی مفسرین معتقدند کسانی که صغری و کبری چیدن را بلد هستند، بیشتر از بقیه سر خودشان کلاه می گذارند. وقتی می خواهند کاری را انجام دهند با اینکه علتش چیز دیگری همچون حسد، ترس، طمع، کینه و بغض است، آن را بروز نمی دهند. همواره گروهی که در مقابل پیامبران ایستاده اند از چنین توانایی هایی برخوردار بوده اند و در مقابل آنها از استدلال های به ظاهر قوی استفاده می کردند. آدم های ساده دل چون بلد نیستند توجیه کنند، راحت حرفشان را می زنند، اما اگر دو کتاب خوانده باشند آن را پشت الفاظ زیبا و اهداف مقدس پنهان می کنند.
وی ادامه داد:
حضرت سید الشهدا (ع) در حدیثی می فرمایند:«کلکم عاص لامری غیر مستمع قولی فقد ملئت بطونکم من الحرام» که در آن می پرسند: چگونه می شنوید وقتی شکم هایتان از حرام پر شده است؟ این حدیث اشاره می کند که شکم حرامخوار، روح حقیقت جو را پشت پرده توجیهات منفعت طلبانه و به ظاهر خوب پنهان می کند.
سید حسن خمینی شجاعت امام خمینی در برابر شاه را یکی از مهم ترین رموز توفیق وی دانست و گفت:
شجاعت امام به اندازه ای بود که در زمانی که چیزی در دست نداشتند، خطاب به شاه گفتند:«می دهم از مملکت بیرون ات کنند. زمانی که ایشان در عاشورای 1342 در مسجد اعظم قم سخنرانی می کردند، در میان همهمه حضور جمعیت حتی یک برگ از درخت بر زمین نمی افتاد و همه ساکت به سخنان ایشان گوش می دادند.
یادگار امام افزود: در نجف یکی از مراجع از امام پرسیده بود آیا تا به حال ترسیده اید. امام پاسخ داده بودند، در جریان تبعید در سال 1343، در مسیر دیدم که خودرو از جاده منحرف شد و به طرف دریاچه حوض سلطان پیچید. فکر می کردم من را می برند تا اعدام کنند. در آن لحظه اندیشیدم که آیا ترس بر من عارض شده است؟ دیدم نه، هیچ ترسی ندارم. بنابراین نترسیدن شرط نیل به هدف و پیروزی است.
سید حسن خمینی ادامه داد: شجاعت امام در برابر خارجی ها، به عنوان بعد دیگری از شجاعت ایشان، بسیار ستودنی است. در مقابل بمباران هایی که هر لحظه ممکن بود خانه ایشان را مورد هدف قرار دهند، ذره ای اضطراب و نگرانی به خود راه نمی داد.
دادن جان سخت است، دادن مال هم همین طور. بعضی ها جان و مال می دهند اما آبرو نمی دهند. امام شجاعت در پرداخت آبرو را نیز داشت و به همین دلیل آبروی خود را با خدا معامله کرده بود.
وی درباره فراموش شدن مبارزه با تحجر پس از امام گفت:
امام یک بار فرمودند «خون دلی که از متحجرین خوردم به پای هیچ چیز نمی رسد.» این یکی از کلیدواژه های زندگی امام است که گم و فراموش شده است. باید توجه کنیم خطاب امام به چه کسانی بوده و چرا در فلسفه سیاسی کشورمان این کلید واژه ها گم شده است. شهید مطهری در روزگار خود از متحجرین لطمه بسیاری خورد. وقتی ایشان کتاب حجاب را نوشتند، گروهی به امام نامه نوشتند که مطهری مردم ایران را بی حجاب کرده است.
یادگار امام تصریح کرد: توفیق در رسیدن به هدف، مرهون ایستادگی و شجاعت است. امام تنها به دلیل آگاهی بر فقه، فلسفه و عرفان امام نشد، بلکه شجاعت تأثیر بیشتری بر توفیق او داشت. مقام معظم رهبری تعبیر با عنوان فلز و جوهره وجودی انسان دارند و «شجاعت» فلز لازم الوجود امام بود، که ریشه در باور به خدا و عدم طمع و چشمداشت شخصی و گروهی داشت. امروز هم هرجا توفیقی پدید آید مرهون شجاعت است.
وی ادامه داد:
اگر به جایی رسیدیم که هدفی درست را انتخاب کردیم و برای رسیدن به آن به خدا اتکا کردیم، باید شجاعت اجرای آن را داشته باشیم. نه خوف از دست دادن چیزی مانعمان شود و نه طمع به دست آوردن چیزی جلویمان را بگیرد. باید ریشه ترس و طمع را در دل هایمان از میان ببریم.
سید حسن خمینی در پایان گفت:
اگر هر کداممان در مسیر اخلاقی زیستن، یک قدم کوچک برداریم، موج عظیمی از اخلاقی شدن در جامعه به راه می افتد. معلمان اخلاق آنها که خوب حرف می زنند نیستند؛ معلمان اخلاق کسانی هستند که خوب زندگی می کنند و وقتی پیش آنها می روید حالتان خوب می شود. اگر خدای ناکرده بچه های مردم بد می شوند، من و شما بد بوده ایم. فرزندان این مملکت امانت های ملت در دستان شما هستند. دوره مسئولیت خود را دوره ارزشمندی بدانید. امیدوارم خداوند نیز در این راه یاور شما باشد. 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی 

 




درباره وبلاگ




گر در طلب لقمه نانی ، نانی /

گر در طلب گوهر كانی ، كانی /

این نكته رمز اگر بدانی ، دانی /

هر چیز كه اندر پی آنی ، آنی ...

مـــولانـــا

===============

امام خمینی:

همه باید نظر خودشان را بدهند /

و هیچ کدام هم برایشان حتی جایز نیست که یک چیزی را بفهمند و نگویند. /

باید وقتی می فهمند، اظهار کنند. /

این موافق هر که باشد ، باشد ، مخالف هرکه هم باشد ، باشد. /

( صحیفه امام،ج13،ص102)

آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :